Man læser ofte, at 14 mm trægulv er at foretrække frem for 7mm, fordi det kan slibes. Ok, køber den direkte, men når det er tid til at slibe gulvet om efter lad os sige 15-20 år.
For at slibe gulvet om, skal alle møbler tages ud, og jeg mistænker, at man også må regne med lidt slibestøv? Har ingen anelse om, hvad det koster at slibe trægulv pr. kvadratmeter, men jeg antager, at man skal hyre nogen til dette for at få det perfekt (kan man gøre det perfekt selv, så ja, men for den almindelige person)??
Og hvis man har alle møblerne væk, kan man lige så godt lægge et nyt 7mm gulv i stedet, det burde ikke koste så meget mere pr. kvadratmeter at lægge et nyt 7mm gulv i stedet for at få det omformet?
Så mit spørgsmål:
Kan det betale sig at lægge et 14mm gulv og slibe det om en gang kontra at lægge et 7mm og udskifte det med et 7mm??
/PH
 
Svært at sige, hvad priserne vil være om 15-20 år, men man kan jo kigge på, hvad det koster i dag. De gange, jeg har slebet gulv, har det kostet 500-1000 kr i maskinleje, sandpapir og lak. Jeg vil gætte på, at en professionel tager omkring 2000 kr for at slibe et gulv på ca. 20 m[sup]2[/sup]. Den pris skal sammenlignes med prisen på et nyt gulv, som måske koster 4000 kr. Så skal man nok ikke glemme, at det er lidt besværligt at bryde et gammelt gulv og lister op, køre til genbrugsstationen, hente det nye gulv, lægge det nye gulv og sætte lister op.
Min erfaring med gulvslibemaskiner er, at der kommer meget lidt støv fra dem.
 
Der er jo en hel del forskel i massivitetsfølelse mellem de alternativer også.
 
General Failure, køber resonemanget
Pris på 200kr/kvm er jo rimeligt regnet
Takker.

Papfjæsen: (føles lidt tarveligt at tiltale nogen sådan men ok... :D)

Massivitetsfølelse er det bedre? En følelse er jo abstrakt, hvis man ikke kan lide den massive følelse så? ;)

/PH
 
PH sagde:
Pappskallen: (føles lidt tarveligt at tiltale nogen sådan, men ok... :D)

Massivitetfølelse er det bedre? En følelse er jo abstrakt, hvad hvis man ikke kan lide den massive følelse?  ;)

/PH
Helt ok ph jeg har jo valgt at kalde mig sådan.

klart du har ret med følelsen der, var jeg som gik lidt hurtigt frem og udgik fra visse personlige indtryk, selvom jeg tror at de fleste foretrækker en massiv, solid følelse frem for en tynd, klaprende en af slagsen ;)
 
har fået prisen 140 kr/m2 for egetræsparket: slibning og 3 x lak. Lakken er nok dårligere end den man får på nye fabriks lakerede planker, tror jeg. Jeg ville vælge at skifte til nyt 7mm i stedet for at slibe, men hos os er det ikke aktuelt (gammel, tyk egetræsgulv)
gaia
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.