Hvad rekommenderar I til tømmer til nye udhusdøre ifølge billedet?
Jeg mener skal man købe yderpanel eller hvad?

• Gammelt træskur med grå, slidte dobbeldøre og en revne i bunden samt rød væg og græsklædt område foran.
Senest redigeret:
Tallsan Tallsan sagde:
Hvad rekommenderar I af tømmer til nye udhusdøre ifølge billedet?
Tænkte bruge dimension 145X22 mm da originalet er 1" tyk og bredderne varierer meget.
Brug entommes brædder i varierende bredde hvis dette har fungeret godt før

Jeg mener skal man købe yderpanel eller hvad?

Alle mine udhusdøre har fer-not på ydersiden, bliver tætte pga. noten og "flotte" med V-fasningen.
Sort er flot.

Protte

Men yderpanel går nok fint det også, bliver jo ventileret, hvis man ikke ribber revnerne.

F fribygg sagde:
Anvend entumsbrædder i varierende bredde, hvis dette har fungeret godt før
F fribygg sagde:
Anvend entumsbrædder i varierende bredde, hvis dette har fungeret godt før
Jeg mener, skal man købe yderpanel eller hvad?

prototypen prototypen sagde:
Alle mine udhusdøre har fas-spont på ydersiden, bliver tæt pga. sponten og "pænt" med V-fasningen.
Sort er pænt.

Protte

Men yderpanel går nok også godt, bliver jo ventileret, hvis man ikke dækker sprækkerne.
Ok Protte nu overvejer jeg at skrue dette sammen. Hvad anbefaler du for skruer til dette tykkelsen bliver yderpanel 22mm + regel på indersiden 45 mm eller 50 tyk (har egne med tommemål) altså 67mm eller 72 mm totale tykkelsen.

Senest redigeret:
Tallsan Tallsan sagde:
Hvad anbefaler du for skrue til dette.
50 - 60 mm ville jeg nok tage.

• Synes
Tallsan
  • Laddar…
Jeg har brugt 120 mm råspont.

Og jeg har hver gang været nødt til at justere med høvl/sav, da portene svulmer op i efterårs-/vinterrusket vejr.

Så lad der være plads til bevægelser i træet.

/ATW

nikasp
A ArneTW sagde:
Jeg har brugt 120 mm råspont.

Og jeg har hver gang måttet justere med høvl/sav da portene svulmer i efterår/vintervejr.

Så efterlad margin for bevægelser i træet.

/ATW
Skrer du :crysmile: Døren jeg lavede til dasset svulmede fast virkelig hårdt. Heldigvis kunne jeg banke døren op gennem det åbne vindue. Nu tre år senere lavede jeg en 135x50 dør til legehuset jeg har snedkereret på i et godt stykke tid. Den sidder som klippen. Må løsne på hængslerne og forsøge at skrue noget jeg kan bryde med så jeg kan tage af og høvle lidt. Tænkte at jeg var klog af min tidligere fejl og havde en god ramme denne gang.

En udhusdør er vel 1-1,5 meter bred, alle mine er lavet med en 1 tomme 5 som "reglar" og en 2 tomme 5 på hængselsiden og 19 mm faspont, det bliver jo lidt mere nænsomt.

Tallsan Tallsan sagde:
Ok Protte nu overvejer jeg at skrue dette sammen. Hvad anbefaler du for skrue til dette tykkelsen bliver yderpanel 22mm + regel på indersiden 45 mm eller 50 tyk (har egne med tommemål) altså 67mm eller 72 mm totale tykkelsen.
Jeg bruger gipsskrue til rigtig meget i dette tilfælde 40 mm

Protte

Ok hvorfor har de lavet dette indhak i reglen? Træstruktur med indskåret sektion i en bjælke, vedhæftet en træramme. Sollys skaber skygger, og en stensokkel ses i bunden af billedet.

Så at skråstiverne ikke skal glide på den vandrette........

Protte

• Synes
Tallsan
  • Laddar…
Tallsan Tallsan sagde:
Ok hvorfor har de lavet dette indhak i reglen? [billede]
For at snedstræberen (som forhindrer døren i at hænge ned) skal sidde stabilt. Hvis den kun er sømmet i dørbrædderne, kan sømmene bøje sig af kraften.

• Synes
Tallsan
  • Laddar…
Ok så gør jeg det samme på de nye døre!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.