Baggrundsfakta
På den ene side af skorstenen er der en kamin (i gangen), som bruges ret flittigt til at opvarme huset. På den modsatte side er der i dag en brændeovn (ikke helt uventet er stedet for den køkkenet) med fyringsforbud (har ikke til hensigt at "ophæve forbuddet" men vil fjerne den og erstatte den med en almindelig el-komfur).
Skal bygge en emhætte over el-komfuret.
Vil sætte gipsplader i loftet.
Spørgsmål
Kan jeg sætte træ lægter mod/på skorstenen for at have som fastgørelse til emhætten?
Grunden til, at jeg spørger, er om der er nogen brandrisiko/et forbud mod at have træ mod skorstenen (forsikringsaspektet, når huset brænder op/ned).
Kan man sætte gipspladerne tæt op mod skorstenen? Samme grund til spørgsmålet som ovenfor.
Lidt uden for emnet, nogen der har forslag til hvilken type ventilator jeg kan bruge til at bygge ind i "min" emhætte?
På den ene side af skorstenen er der en kamin (i gangen), som bruges ret flittigt til at opvarme huset. På den modsatte side er der i dag en brændeovn (ikke helt uventet er stedet for den køkkenet) med fyringsforbud (har ikke til hensigt at "ophæve forbuddet" men vil fjerne den og erstatte den med en almindelig el-komfur).
Spørgsmål
Kan jeg sætte træ lægter mod/på skorstenen for at have som fastgørelse til emhætten?
Grunden til, at jeg spørger, er om der er nogen brandrisiko/et forbud mod at have træ mod skorstenen (forsikringsaspektet, når huset brænder op/ned).
Kan man sætte gipspladerne tæt op mod skorstenen? Samme grund til spørgsmålet som ovenfor.
Lidt uden for emnet, nogen der har forslag til hvilken type ventilator jeg kan bruge til at bygge ind i "min" emhætte?
Vi satte træ direkte mod murestokken på mange steder i huset og skorstensfejeren godkendte selvfølgelig dette før og efter så det burde ikke være noget problem, men tjek med skorstensfejeren. Vi har endda perlespånd på murestokken i stueetagen. Gips kan selvfølgelig sættes direkte på murestokken, sådan noget fjernede vi en masse af og det var limet fast. Sad rigtig godt så det fungerer nok.Digo sagde:Baggrundsfakta
På den ene side af murestokken er der en brændeovn (i hallen) som bruges ret flittigt til at opvarme huset. På den modsatte side er der i dag en brændekomfur (ikke helt uventet er stedet for den køkkenet) med fyringsforbud (har ikke til hensigt at "ophæve forbuddet" men vil fjerne den og erstatte den med en almindelig el-komfur).
Spørgsmål
Kan jeg sætte trælægte op mod/på murestokken for at have som fastgørelse til emhætten?
Grunden til at jeg spørger er, om der er nogen brandrisiko/noget forbud mod at have træ mod murestokken (forsikringsaspektet når huset brænder op/ned).
Kan man sætte gipspladerne direkte mod murestokken? Samme grund til spørgsmålet som ovenfor.
Lidt of topic, har nogen forslag til, hvilken type ventilator jeg kan bruge til at bygge ind i "min" emhætte?
Sidste sommer havde jeg brandbesigtigelse eller hvad det nu hedder på min skorsten og fyringsrum, inspektøren vil have, at jeg skal save loftet op på overetagen, så han kan kontrollere, at der ikke er træ, der ligger tæt op ad skorstenen. Man skal tilsyneladende have en vis afstand, hvis man måler fra selve røggangens indre, jeg mener, det er 10 cm, jeg har det skrevet ned derhjemme, så jeg kan tjekke det senere. Hvis du har dobbelte mursten ind til røggangen, mener jeg, at det er i orden.
Mere info findes på Umeå Andra Sotningsdistrikt AB Skorsten Sotning Ventilation Värme Eld Sotare
Mere info findes på Umeå Andra Sotningsdistrikt AB Skorsten Sotning Ventilation Värme Eld Sotare
Jeg skal have skorstensfejeren for inspektion af en åben pejs, så jeg må spørge ham da, om afstanden til kanal er tilstrækkelig osv.Pake sagde:Sidste sommer havde jeg brandinspektion eller hvad det nu hedder på min skorsten og fyrrum, inspektøren vil have, at jeg skærer op i loftet på første sal, så han kan kontrollere, at intet træ ligger direkte mod murværket. Man skal tilsyneladende have en vis afstand, hvis man måler fra selve røgkanalens inderside, mener det er 10 cm, har det skrevet ned derhjemme, så jeg kan tjekke senere. Hvis du har dobbelt mursten ind til røgkanalen, mener jeg, at det er fint.
Tak så længe begge to
Klik her for at svare