6,051 læst ·
5 svar
6k læst
5 svar
Træ mod skorsten på modsatte side af røgkanal
Jeg ved, ring skorstensfejeren, men det har jeg allerede gjort, og budskabet er, at de skal komme og kigge, hvilket koster en masse penge. Så jeg vil gøre et tappert forsøg på at få synet godkendt uden at betale for en omgang rådgivning.
Murkernen er en gammel teglmurkrone med nystøbte kanaler, som er tætte og godkendte.
Jeg har nu installeret en kamin i en af de 4 skorstene. Murkernen har træ mod sig (indervægge, der går fra murkernen). På øverste etage skal jeg rive en væg ned, som ligger helt op ad murkernen på den side, hvor røgkanalen går. Spørgsmålet er dog, hvad der gælder for træ mod murkernen, der er langt fra røgkanalen. Murkernen er jo ret stor, så hele murkernen bliver næppe 85 grader. Desuden går der murede "vægge" ud fra murkernen, ca. 30-40 cm, som er i direkte kontakt med træ... lidt uklart også der, hvad der tælles som afstand til murkernen. Bør der ikke være tal for afstand til røgkanal?
Har desuden installeret en vandmantlet kamin med 90 graders virkningsgrad. Måske påvirker det ikke, men røggasserne fra denne er jo ikke de samme som fra en "almindelig" støbejernskamin præcis...
Murkernen er en gammel teglmurkrone med nystøbte kanaler, som er tætte og godkendte.
Jeg har nu installeret en kamin i en af de 4 skorstene. Murkernen har træ mod sig (indervægge, der går fra murkernen). På øverste etage skal jeg rive en væg ned, som ligger helt op ad murkernen på den side, hvor røgkanalen går. Spørgsmålet er dog, hvad der gælder for træ mod murkernen, der er langt fra røgkanalen. Murkernen er jo ret stor, så hele murkernen bliver næppe 85 grader. Desuden går der murede "vægge" ud fra murkernen, ca. 30-40 cm, som er i direkte kontakt med træ... lidt uklart også der, hvad der tælles som afstand til murkernen. Bør der ikke være tal for afstand til røgkanal?
Har desuden installeret en vandmantlet kamin med 90 graders virkningsgrad. Måske påvirker det ikke, men røggasserne fra denne er jo ikke de samme som fra en "almindelig" støbejernskamin præcis...
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Jeg kan ganske vist ikke reglerne, men det er meget almindeligt, at bjælkelag og vægregler til en vis grad ligger an mod murstokken i gamle huse. Man kan jo ikke gerne rive bjælkelaget ned bare for at rette det til, så det stemmer med dagens regler, og uden det burde det blive godkendt.
Derimod vil jeg mindes, at man ikke må have brændbart materiale nærmere end 10 cm fra murstokken ved nybyggeri eller hvis man fjerner bjælkelag og erstatter med nyt.
Derimod vil jeg mindes, at man ikke må have brændbart materiale nærmere end 10 cm fra murstokken ved nybyggeri eller hvis man fjerner bjælkelag og erstatter med nyt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Desuden er det egentlig irrelevant, hvilken type ildsted man har, det kan jo blive skiftet, og det er vel konstruktionen vægge/murværk som skal godkendes, ikke ildstedet?
Eller skal de komme og godkende ildstedet, men du er bekymret for, at de vil klage?
Nu hvor jeg tænker efter, har jeg trækonstruktioner i mere eller mindre direkte kontakt med murværket på alle etager i vores hus fra 1893.
Eller skal de komme og godkende ildstedet, men du er bekymret for, at de vil klage?
Nu hvor jeg tænker efter, har jeg trækonstruktioner i mere eller mindre direkte kontakt med murværket på alle etager i vores hus fra 1893.
Traditionelt udgår trævægges kortsider og bjælkelag fra skorstenen, og det er en normalt sikker løsning. Murede vægge, der udgår fra skorstenen og derefter overgår til træ, er en almindelig gammel løsning for at undgå at have træ liggende mod den del af skorstenen, der kan blive varm. Jeg har denne løsning i mit hus fra 1920.
Et større problem opstår ofte, når man senere har smækket en træregnet væg op over skorstenen. Så kan den ikke inspiceres og kan desuden tænkes at blive opvarmet.
Et større problem opstår ofte, når man senere har smækket en træregnet væg op over skorstenen. Så kan den ikke inspiceres og kan desuden tænkes at blive opvarmet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Er det ikke afstand til røgrør, der menes? Jeg kan ikke huske, hvad der står nu. Man plejer jo at have en "fläns" af tegl for at få den rette afstand, hvor væg/bjælkelag går mod skorsten med røgrør.
Klik her for at svare