Hej,

Jeg har læst et par tråde om træ mod murstokk. Mit spørgsmål handler om, hvorvidt det er ok at have træ mod murstokken, hvis man har indsatsrør i sin røgkanal. I alt er der 6 kanaler, og vi skal bruge 1.

Jeg havde en skorstensfejer her for at give tilbud på indsatsrøret, og han var meget overfladisk omkring spørgsmålet. Huset er fra 1913, og der har nok været træ mod murstokk siden da. På overetagen er der siden 50'erne et badeværelse mod murstokk også - ikke den fjerneste idé om, hvad det er regelret med.

Skorstensfejeren sagde, at det var 'godt', hvis man fritlagde murstokken. Og at fjerne eventuelt træ ville lette en brandinspektion. Jeg ser mest arbejdet i at skulle rive en væg med fliser ned i et badeværelse, lægge nyt gulv i et andet rum for at få en væg, man satte mod murstokken, ned. Murstokken er som et + midt i huset og strækker ca. 1,5 m fra centrum i hver retning - det bliver ligesom ret meget at fritlægge.

Hvordan ville I have resoneret?

Hej,

Jeg stod over for lignende dilemma sidste vinter, da vi købte hus og installerede brændeovn i eksisterende skorsten, som tidligere var blevet brugt til en oliefyr.

Skorstenen lå op mod træ og tretex-plader og at frilægge skorstenen var ikke en mulighed. Skorstensfejeren var ikke så bekymret over dette, når det handlede om en lille brændeovn til hyggelig fyring, og som han sagde, har det fungeret i 60 år, så vil det nok fortsætte med at gøre det.

Havde der været en røgrør i midten, som kun grænser op til omkringliggende kanaler, så havde den været den sikreste, og vi havde nok brugt den. Men nu fandtes der ingen sådan, så vi installerede et nyt indsatsrør i en kanal.

Rart at vide, at det er sikkert at fyre hårdt uden at det bliver brandfarligt. Det negative er, at skorstenen med sin store masse ikke bliver varm, som den ellers ville være blevet. Men sikkerheden først. :)

• Synes
jhn
  • Laddar…
Der er ikke noget krav om, at der ikke må være træ (eller andet brændbart) mod skorstenen. Kravet er, at intet brændbart må blive så varmt, at det risikerer at antændes. Det gælder naturligvis også brændbare genstande, som ikke ligger mod skorstenen, men alligevel er i nærheden. I den generelle vejledning til Boverkets Byggeregler, 5:41, Beskyttelse mod brandopståelse, står det, at overfladetemperaturen på brændbare bygningsdele og fast inventar ikke må overstige 85 grader Celsius. Hvordan du opnår kravet, er op til dig som bygherre.

I ældre huse er skorstenen næsten altid på en eller anden måde integreret med husets bærende konstruktion. Altså har den på en eller anden måde kontakt med træ. Løsningen generelt plejer at være enten at placere røgkanalerne i midten af skorstenen og andre kanaler mod siderne, eller at man gjorde væggene i skorstenen tykkere ved bjælkelagsgennemgange. Nogle gange blev disse metoder kombineret.

Ser skorstenen ud som et + i et hus fra 1913, så lyder det som om du har selve skorstenen i midten og fire påmurede vinger, der egentlig bare er murstensvægge. Disse stabiliserer skorstenen og udgør samtidig beskyttelse mod brandspredning ud i væggene og har formodentlig udgjort brandsikring bag en række lokale ildsteder før i tiden.

Hvad angår at blotlægge, så er der dels som sagt kravet om højeste temperatur på brændbare dele, men der er også et krav om, at fyringsanordninger skal kunne inspiceres. Det er endnu en grund til, hvorfor det er passende ikke at bygge skorstenen ind. Det er kun de dele af skorstenen, der faktisk omslutter røggange, som du behøver at blotlægge.

Som altid anbefaler jeg et kig på Umeå anden skorstensfejerdistrikts hjemmeside:
http://umesotning.se/?page_id=59
Fanen byggbestämmelser indeholder mange nyttige oplysninger. Siden "Rökkanal allmänt 2" dækker de fleste af dine spørgsmål.

• Synes
jhn
  • Laddar…
der er adskillige skorstenstræk i ældre huse, der er indbyggede, så det kan rimeligvis ikke være et krav, at hver eneste side skal være inspekterbar? I så fald skulle jeg nok rive halvdelen af mit hus.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.