Hej! Jeg er ved at lave et tag på 9 kvm over en hundegård.
Taget vil stå på 3 stolper på den lidt lavere side og 2 stolper på den lidt højere side.
Jeg har formået at grave ud til plinter for alle stolper undtagen i et af hjørnerne på den lavere side. Der bliver jeg nødt til at støbe.
Mit spørgsmål; hvor længe efter jeg har støbt denne plint skal jeg vente med 1. At sætte op stolper med en overlægger 2. At lægge taglæster og pladetag?

Z zzelma sagde:
Hej! Jeg arbejder på et tag på 9 kvm over en hundegård.
Taget vil stå på 3 stolper på den lidt lavere side og 2 stolper på den lidt højere side.
Jeg har formået at grave ud til stolpesko til alle stolper undtagen i et af hjørnerne på den lavere side. Der skal jeg støbe.
Mit spørgsmål; hvor længe efter jeg har støbt denne stolpesko skal jeg vente med 1. At sætte op stolper med en overligger 2. At lægge taglægter og pladetag?
En uge så kan du køre. Fuldt hærdet efter 28 dage.

• Synes
zzelma
  • Laddar…
Til formålet, den lave belastning mm så et par døgn hvis det haster.

For øvrigt er det ikke tørretiden, men hærdningstiden du er interesseret i :)

• Synes
Jonmåns og 1 anden
  • Laddar…
W witten sagde:
For ormådet, den lave belastning mm så et par døgn om det er hastværk.

For øvrigt er det ikke tørretiden men hærdningstiden du er interesseret i :)
Et par døgn for det hele eller kun for trin 1 ? :p:)

(hvis jeg stopper op for meget så bliver det måske aldrig færdigt... :crysmile:)

24 timer.

• Synes
zzelma
  • Laddar…
Z zzelma sagde:
Et par døgn for det hele eller for trin 1 ? :p:)

(hvis jeg stopper op for meget, bliver det måske aldrig færdigt... :crysmile:)
Totti.

• Synes
zzelma
  • Laddar…
Takker! :D

• Synes
witten
  • Laddar…
Forudsat at det ikke er meget underdimensioneret, så siger jeg 24 timer, da vi er i en temperatur- og fugtmæssigt god periode for at støbe udendørs. Efter 48 timer har du ca. 60% af dimensioneret styrke (som nås efter 28 døgn ved konstant 20 grader).

Mange tror, at beton er hærdet færdigt efter 28 døgn. Sådan er det dog ikke. Når man beregner og angiver styrken for beton, tager man udgangspunkt i styrken efter 28 døgn.

Styrkeforøgelsen sker hurtigst i begyndelsen og aftager gradvist. Den stopper dog "aldrig" helt, men fortsætter med at blive stærkere, jo længere tid der går. Skønsmæssigt har du en beton, der er 30-40% stærkere efter 1 år end ved 28 døgn, 70-80% stærkere efter 10 år og ca. 120% stærkere efter 100 år.

• Synes
zzelma
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Forudsat at det ikke er meget underdimensioneret, så siger jeg 24 timer, da vi er inde i en temperatur- og fugtmæssigt god periode for at støbe udendørs. Efter 48 timer har du ca. 60% af dimensioneret styrke (som nås efter 28 dage ved konstant 20 grader).

Mange tror, at beton er færdighærdet efter 28 dage. Sådan er det dog ikke. Når man beregner og angiver styrke for beton, tager man udgangspunkt i styrken efter 28 dage.

Styrkeudviklingen går hurtigst i starten og aftager gradvist. Den stopper dog ”aldrig” helt, men fortsætter med at blive stærkere, jo længere tid der går. Skønsmæssigt har du en beton, der er 30-40% stærkere efter 1 år end ved 28 dage, 70-80% stærkere efter 10 år og ca. 120% stærkere efter 100 år.
Interessant aspekt at det er 28 dages styrken, jeg vidste det, men har aldrig reflekteret over betydningen. Men dine skøn for væksten på lang sigt føles høje. Jeg har ladet laboratorieteste en del gammel beton og har aldrig set sådan stigninger.

P
W witten sagde:
Interessant aspekt at det er 28 døgnstyrken, jeg vidste det men har aldrig reflekteret over betydningen. Men dine skøn for væksten på lang sigt føles høje. Jeg har ladet laboratorieteste en del gammel beton og har aldrig set sådanne stigninger.
Interessant, har du prøvet den samme betonbit eller del af den samme betonbit efter en uge, en måned, et år, ti år og 100 år?

W witten sagde:
Interessant aspekt, at det er 28 døgnstyrken, jeg vidste det, men har aldrig reflekteret over betydningen. Men dine skøn for væksten på lang sigt føles høje. Jeg har ladet laboratorieteste en del gammel beton og har aldrig set sådanne stigninger.
Der findes masser af studier, der viser det, jeg skriver. Tallene vil dog variere kraftigt afhængigt af primært betonopskriften, men også hvordan betonen har været udsat. Fælles, uanset opskrift, er at al beton, der ikke er revnet eller har fået rustsprængning eller lignende, altid bliver stærkere, jo længere tiden går.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.