Hej!

Jeg har for nylig flydespartlet hele stuen og planlægger at lægge parket, når det er tørt nok. Det er stadig ret fugtigt indendørs, men affugteren kører, og jeg håber at få fugtniveauet ned snart.

Hvor snart tror I, jeg kan lægge parket?
Da parket skal ligge 24-48 timer og akklimatisere sig inden lægning, er varme og luftfugtighed åbenbart ret vigtigt, så jeg skal måske helt ned på rimelige niveauer, før jeg kan lægge det? Havde vi lagt klinker, kunne vi være begyndt efter 2-3 dage, men jeg vil ikke lægge en relativt tæt underlagsfoam direkte på spartlen, hvis den stadig ikke er tørret ordentligt.

Tænker jeg helt forkert?

J
J JonathanFlod sagde:
Hej!

Har nyligen flytspacklat hele stuen og tænkte lægge parket når det er tørret tilstrækkeligt. Det er stadig ret fugtigt indendørs men affugter står og kører og jeg håber at få ned fugtigheden ret snart.

Hvor snart tror I, jeg kan lægge parket?
Med tanke på at parket skal ligge 24-48 timer og akklimatisere sig inden man lægger det så er varme og luftfugtighed tydeligvis ret vigtigt, så jeg må måske ned på rimelige niveauer før jeg kan lægge det alligevel? Havde vi lagt klinker havde vi startet efter 2-3 dage, men jeg ønsker ikke at lægge en relativt tæt underlagsfoam direkte på spartelmassen, hvis det stadig ikke er tørret ordenligt.

Tænker jeg helt forkert?
Håber at du ikke har lagt parketten inde i det fugtige klima til akklimatisering?
Hver producent af flydespartel har forskellige tider for tørring, det står i deres datablad, start fra det og vent en dag ekstra..
Glem ikke at lægge 0.2mm aldersbestandig plast direkte på spartelmassen og derefter foam og parket..

Nej, det ligger ikke i fugten.
Det føles ret fugtigt i rummet, men det er ikke overdrevet fugtigt når jeg kigger. Satte en lejet hygrometer ind og den er nede på ~55% nu. Så det går nok ret hurtigt alligevel. Vi flydespartlede for 48 timer siden.

Er det nødvendigt med den ældningsbestandige plast, selvom det er en mellembjælkelag?

Jeg fandt svaret på spørgsmålet i instruktionen, undskyld at jeg ikke læste den først.

Instruktioner for obligatorisk dampspærre ved forskellige typer undergulv: beton, varme lokaler, bjælkelag over krybekælder og gulvvarmesystemer.

Tak for input!

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
J
J JonathanFlod sagde:
Nej, det ligger ikke i fugten.
Det føles ret fugtigt i rummet, men er ikke overdrevet fugtigt når jeg kigger. Satte en hygrometer op og den er nede på ~55% nu. Så det går nok ret hurtigt alligevel. Vi flydespartlede for 48 timer siden.

Behøves den aldersbestandige plast også selvom det er et mellemlag?
Ja, man plejer at have den altid når man har beton eller lignende under, ret billig forsikring for at parketgulvet ikke bliver skadet af fugt hvis du spørger mig..

J
Ellers findes der en godkendt mellemlegg med begge funktioner:

• Rulle af golvunderlag Kährs Tuplex 33m², vist med etiket.
  • Synes
JonathanFlod
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.