Jeg har haft en mindre fugtskade i et rum (ganske lille sådant). Jeg har nu revet de dele af gipspladerne, der var mest fugtskadede, væk. Jeg kan nu se, at træreglerne også har lidt fugtskader, men det føles unødvendigt at rive dem væk, for træet virker friskt. Så jeg tænkte at lade rummet tørre ud, måske med hjælp fra en ventilator.

Spørgsmålet er, hvor lang tid det tager for træ henholdsvis gips at tørre?

Det er svært at sige, det afhænger lidt af luftudskiftningen i rummet og vejret. Nu her i sensommeren, hvor det har været regnfuldt og fugtigt, tørrer det næsten slet ikke.

Hvis du vil fremskynde tørringen, så tag til en udlejningsfirma eller andre, der har en affugter. Sæt den op og tæt sprækker omkring døre/ventilation/afløb m.m. Så lader du den stå et eller flere døgn og affugte. Tjek, om du kan få fat i en fugtmåler, så kan du kontrollere fugten før og efter affugtningen.

• Rød affugter på hjul med ventilationsgitter og håndtag.
  • En sort fugtmåler med farvekodede indikatorer er afbildet med et aftageligt låg ved siden af.
Tak for tips!

Jeg har overvejet en affugter, men der er nogle problemer omkring det. Dels er der tvungen ventilation i rummet, denne er svær at lukke til. Dels har jeg ikke fundet nogen god udlejer af affugtere. Det er et fritidshus, så jeg har ikke så travlt og derfor tænkte jeg mig måske naturlig tørring, måske med hjælp af en kupeblæser. Men ja, tidsaspektet er ikke helt uvæsentligt, hvis det tager flere år, så må jeg jo gå med affugteralternativet.

er der god ventilation, så går det fint at kun opvarme rummet til en temperatur, der er nogle grader højere end den luft, der kommer ind. Jo flere graders forskel, desto hurtigere tørrer det
gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.