Hej.
Måske stiller jeg dette spørgsmål i den forkerte forumdel, men jeg vidste ikke rigtig hvor det passede ind...
Jeg er i gang med at totalrenovere førstesalen på mit hus, som er bygget mellem 1923 og 1927.
Jeg er lige nu ved at forberede at udskifte de gamle bjælker til altanen, da de er afskåret lige uden for væggen.
Under gulvbrædderne ligger der et ca. 7-8 cm tykt lag med tørret ler ovenpå vokset papir. Under papiret er der brædder og under dem et 10 tomt rum.
Jeg har hørt, at det er for at udjævne så fugtigheden bliver jævn i huset. Også at det skulle isolere.
Nogen der ved???
Det var det samme i køkkenet da jeg renoverede det for to år siden, og der lå leret direkte på et betonhvælving (kælderloftet).
Kan man bare fjerne det?
Overvejer stærkt at rense al leret væk og derefter lægge 15-20 cm glasuld mod lyd.
Jeg vil lægge vandbåren gulvvarme i hele førstesalen.
hej,
har det samme i mit hus med en blanding af ler og halm (+lidt af alt som de ville af med, da de lagde gulvene)...
Har delvist lagt nye gulve. Tog bare det væk, som var nødvendigt for at kunne lægge nyt gulv. Fyldte op med stenuld.
Funktionen er dels som du siger fugtighedsregulerende. En anden egenskab er, at det dæmper lyd (meget højere masse end isolering).
Det er meget snavset at fjerne det=)
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.