Har haft tagpanel (Gapro 12x95) opbevaret udendørs i flere år, og nu er det tid til at sømme det op. Alt er lige og fint og ligger mestendels i sin plastemballage.

Nu har jeg flyttet panelet ind i garagen, hvor det er lidt varmere end udenfor, men jeg har stadig en RF på 45 % i garagen.

Spørgsmålet er, hvor længe dette skal tørre indendørs? Skal jeg tage det længere ind i huset, hvor det er varmere og sandsynligvis lidt tørrere?

Panelet skal males hvidt, inden det sømmes op.

Jeg har en fornemmelse af, at jeg ender med 40 kvm propeller, hvis jeg gør det forkert...

Jeg tror, at det bedste er at sømme panelet op så hurtigt som muligt.
Når det er sømmet op, holdes det jo lige,
og kan ikke vride sig/kuppes lige så meget, mens det tørrer,
som hvis det ligger løst.

S
er panelet i bundter eller er de løse "brædder"?

Panelet ligger indpakket i plastik, men plasten er ikke tæt.

Panelet skal jo males hvidt inden montage, eventuell kan det nå at slå sig før man er færdig med at male....

Sent from my X10i using Byggahus

S
men er den bundtet sammen? spurgte ikke om den var indpakket.

er den i bundter hjælper det noget når den tørrer så den ikke bliver så skæv.
men at den er i bundter og du har haft pakken udendørs, giver et andet problem det kan være skimmel mellem hver bræt.

Panelet ligger i bundter, men er ikke bundet sammen andet end med plastikken.....

Sent from my X10i using Byggahus

Det er vel ikke bare det, at den krummer, panelet vil også krympe og efterlade sprækker, hvis det ikke er tørt, når det sættes op.

Har du plads indendørs, så tag bundterne ind, fjern plasten og spænd sammen med spændebånd, så alt er fikseret, mens det tørrer. Helst med lægter mellem lagene, ellers vil det tage evigheder.

Ellers er det nok bare at tage en bundt ind ad gangen, male og sætte op så hurtigt som muligt, dvs. så snart malingen er tør. Krympningen kommer du dog ikke uden om på den måde.

Skal jeg have træ liggende inde i varmen mere end en dag, plejer jeg at prøve at sikre, at luften kommer til på begge sider, så det tørrer ensartet, alternativt vende brædderne hver dag. Det er ingen garanti mod propeller og bananer, men det hjælper.

Skal måle lidt på brædderne, når de har ligget inde i nogle dage. Holder de nogenlunde de rigtige mål, er krympningen måske ikke et problem, og så tror jeg, det er rigtigt at male og sømme hurtigt som bare pokker. Hvis de har et ordentligt overmål, går det antageligvis ikke at få brædderne på plads uden at der bliver sprækker, når de tørrer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.