Hej!
Jeg står over for forskellige valg af materialer, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med.
Torpet har i dag ingen isolering, alle indvendige vægge skal rives ned og laves om. Jeg har læst om flere forskellige materialer, alle skal kunne optage og frigive fugt.
Væggene havde jeg tænkt mig at bygge med (udefra) 1. Vindpap 2. Linisolering 3. Dampspærre. Her hænger jeg lidt fast blandt forskellige alternativer, det mest almindelige er måske OSB og derefter gips. Dog ved jeg ikke, om disse er tilstrækkeligt diffusionsåbne.
Jeg har læst lidt om fibergips samt lerplade, er der nogen, der har personlig erfaring med disse? Eller fungerer det at købe OSB og gips - ånder de tilstrækkeligt?
Jeg står over for forskellige valg af materialer, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med.
Torpet har i dag ingen isolering, alle indvendige vægge skal rives ned og laves om. Jeg har læst om flere forskellige materialer, alle skal kunne optage og frigive fugt.
Væggene havde jeg tænkt mig at bygge med (udefra) 1. Vindpap 2. Linisolering 3. Dampspærre. Her hænger jeg lidt fast blandt forskellige alternativer, det mest almindelige er måske OSB og derefter gips. Dog ved jeg ikke, om disse er tilstrækkeligt diffusionsåbne.
Jeg har læst lidt om fibergips samt lerplade, er der nogen, der har personlig erfaring med disse? Eller fungerer det at købe OSB og gips - ånder de tilstrækkeligt?
Hej,A Awoma sagde:Hej!
Jeg står overfor forskellige valg af materialer, som jeg håber, I kan hjælpe mig med.
Torpet i dag har ingen isolering, alle indvendige vægge skal rives ned og laves om. Jeg har læst om flere forskellige materialemuligheder, alle skal kunne modtage og slippe fugt.
Væggene har jeg tænkt mig at bygge med (udefra) 1. Vindpapir 2. Hørisolering 3. Dampspærre. Her sidder jeg lidt fast blandt forskellige muligheder, det mest almindelige er måske osb og derefter gips. Derimod ved jeg ikke, om disse er tilstrækkeligt diffusionsåbne.
Har læst lidt om fibergips samt lerplader, er der nogen, der har personlige erfaringer med disse? Eller fungerer det at købe osb og gips - ånder det tilstrækkeligt?
Jeg antager, at du taler om ydervæggene og ikke indvendige vægge? Og at der er tømmer mellem vindpapir og hørisolering?
Hvor tykt lag hørisolering vil du lægge på?
hvad mener du ville være problemet med at have gips og OSB?A Awoma sagde:Hej!
Jeg står overfor forskellige materialevalg, som jeg håber, I kan hjælpe mig med.
Torpet har i dag ingen isolering, alle indre vægge skal rives ned og laves om. Jeg har læst om flere forskellige materialemuligheder, alle skal kunne modtage og frigive fugt.
Væggene har jeg tænkt mig at bygge med (udefra) 1. Vindpap 2. Linisolering 3. Dampspærre. Her sidder jeg lidt fast mellem forskellige muligheder, det almindelige er måske OSB og derefter gips. Men jeg ved ikke, om disse er tilstrækkeligt diffusionsåbne.
Jeg har læst lidt om fibergips samt lerplader, er der nogen, der har personlig erfaring med disse? Eller virker det at købe OSB og gips - ånder det tilstrækkeligt?
skulle jo fungere fint.
selv en plast ville fungere fint på tømmerkonstruktion, hvis du får det til.
Ja, eller jeg tænker tømmer, vindpap, 50mm isolering, dampbremse, eventuel osb og gips?surris sagde:
Eller tænker jeg helt forkert?
O oliven1 sagde:
At det ikke er tilstrækkeligt diffusionsåbent, da det i dag er selvtræk.O oliven1 sagde:
Med den mængde isolering kan du springe dampspærren over, du får tilstrækkelig dampsperre i pladematerialerne, og dugpunktet havner ikke i væggen. Tæt tømmerstokkene med lindrev også. Sidder der vindpap på ydersiden, så spring vindpappen over i stedet.A Awoma sagde:
Hvad mener du med dugpunkt? Det kan ikke være den normale definition.surris sagde:
Skal du have modgående luftstrømme i væggen? Det lyder ikke særlig godt.
I to @surris & @Daniel 109 blander begreberne sammen.
dugpunktet er simpelthen den temperatur, hvor luften ikke kan holde fugten som damp, men frigiver den som frit vand i form af kondens.
det kan være både i kolde temperaturer og varme temperaturer, men det, der betyder noget, er faldet i temperatur alt andet lige.
dugpunktet er simpelthen den temperatur, hvor luften ikke kan holde fugten som damp, men frigiver den som frit vand i form af kondens.
det kan være både i kolde temperaturer og varme temperaturer, men det, der betyder noget, er faldet i temperatur alt andet lige.
Hvilke begreber blander jeg sammen?
Nej, du skal bestemt ikke have strømme af varm og kold luft i væggen.
Når man taler om dugpunktet for luft, mener man meget rigtigt den temperatur, hvor fugten i luften kondenserer. Når man taler om dugpunktet i en væg, plejer man at henvise til det sted, hvor temperaturen svarer til inderluftens dugpunkt.
Det punkt havner altid i væggen.
Når man taler om dugpunktet for luft, mener man meget rigtigt den temperatur, hvor fugten i luften kondenserer. Når man taler om dugpunktet i en væg, plejer man at henvise til det sted, hvor temperaturen svarer til inderluftens dugpunkt.
Det punkt havner altid i væggen.
desværre tager du fejl på begge punkter.D Daniel 109 sagde:Nej, du skal bestemt ikke have strømme af varm og kold luft i væggen.
Når man taler om dugpunktet for luft, så mener man meget rigtigt den temperatur, hvor fugten i luften kondenserer. Når man taler om dugpunktet i en væg, plejer man at henvise til det sted, hvor temperaturen svarer til indeluftens dugpunkt.
Det punkt ender altid i væggen.
du vil altid have luft med forskellige temperaturer i en væg, det er en af væggens vigtigste funktioner.
dugpunkt i en væg har intet med "temperaturen svarer til indeluftens dugpunkt." , det kan man slet ikke sige, så det er helt ulogisk.
Dugpunktet i en væg er jo simpelthen dugpunktet for væggen, det punkt i væggen, hvor luften ikke kan holde fugten som damp og frigiver den som vand.
Hvis du har et dugpunkt i væggen med den definition, så er den alvorligt fejlkonstrukteret.