Ville udvide døråbningen til køkkenet, da jeg har set flere naboer, der har gjort lignende. Bor i et rækkehusområde, så husene er i princippet ens.

Rev gipsen af på den ene side, men bliver nu usikker på, om væggen er bærende eller ej. Ä Revnet gipsvæg ind til køkken, viser trærammen. Køkken med hvidevarer og skabe i baggrunden ses gennem åbningen. Nøgen vægkonstruktion ved døren med synlige træregler og gipsplade fjernet, ovenpå lys trægulv. Trævægskonstruktion med udsatte reglar, gips fjernet; ses tværstillet regel og rør i væg, mulig ikke-bærende væg ved køkkenudvidelse i rækkehus. En delvis revet væg med synlige træreglar og gipsplader fjernet, ved siden af en dørkarm til et køkken i et rækkehus. Bygningstegning viser vægkonstruktion med pilarer og mål, rød cirkel markerer specifik bjælke tæt på loftet, sort pil viser fotovinkel. r 45x70 lægter. De er jo opstillet meget tæt, samt at der er tværstillet.

Jeg ser dog, at gipspladerne i loftet går ind under lægten nærmest loftet, samt at den lægte næsten er skåret halvt af, der hvor vp-røret kommer ud, så det taler jo imod.
 
Ser ud til at være en hjertevæg på tegningen, så den er nok bærende, men det er ikke noget problem at udveksle med en bjælke. Tal med en rigtig byggehandel, der har beregningsprogrammer, så kan de hjælpe dig med at dimensionere bjælken.
Tænk på at hvis det er en Brf. måske bestyrelsen skal informeres.
At ændre en bærende konstruktion i et hus er normalt anmeldelsespligtigt over for byggemyndighederne, men de interesserer sig ikke altid.
 
  • Synes
Perham
  • Laddar…
Hvis loftgipsen går ind over indervæggen, så taler det vel for, at den ikke er bærende. I sådanne tilfælde har man jo lagt gipsloftet, inden den væg overhovedet var bygget.

Men jeg er en almindelig gør-det-selv-mand og kan tage fejl...
 
  • Synes
Johan456 og 1 anden
  • Laddar…
T Turbo123 sagde:
Hvis loftsgipsen går ind over skillevæggen, så taler det vel for, at den ikke er bærende. I sådanne tilfælde har man jo gipset loftet, før den væg overhovedet var bygget.

Men jeg er en almindelig gør-det-selv-person og kan tage fejl...
ja det har du jo ret i... =)
 
A Anders1st sagde:
Ser ut att vara en hjärtvägg på ritningen, så den är nog bärande men är inget problem att växla av med balk. Prata med en riktIg bygghandel som har beräkningsprogram så kan dom hjälpa dig att dimensionera balken.
Tänk på att är det en Brf.kanske styrelsen behöver informeras.
Att ändra på en bärande konstruktion i hus är normalt sett anmälningspliktigt mot byggnadsnämnden men det är inte alltid dom bryr sig.[/QUOT

hälften av huset har ovanvåning och resten är enplan kan man säga.ovanvåning slutar vid de 2st45x220 balkarna. sedan är det bara W-takstolar över resten.

är friköpt hus =)
 
ser jo ud som at
P Perham sagde:
ja det har du jo ret i... =)
målte nu, og pladerne i loftet ser ud til at fortsætte hele vejen ind i køkkenet.
 
Satte en ny regel som var nogen mm kortere for at sikre op. Savede så i den regel som ser ud til at være mest spænd i.
Bevæger sig ikke noget, og saven klemmer slet ikke.

Hvad tror I? To træregler fastgjort til en væg med gipsplader, en rørledning ved siden af og et rundt hul mellem reglarne.
 
Rickard.
Hvor meget skal du fjerne? Er det kun lidt, er det jo ukompliceret at stille en grov regel oven over, hvor åbningen bliver, hvis det skulle være sådan, at der ligger noget præcis der, hvor du vil plukke.
 
Tænkte fjerne 75 cm samt døråbningen på 91 cm, så totalt 166 cm åbning.
 
P Perham sagde:
Tænkte fjerne 75 cm samt døråbningen på 91 cm så totalt 166 cm åbning.
Vil beholde 20 cm i overkanten da der går en vent-trumma på den anden side af væggen Byggeprojekt: Væg under konstruktion med åben trækonstruktion ved siden af køkkenskab. Loftets overkant skal bevare 20 cm for vent. En åben dør viser et lyst rum med et lille hvidt bord og stole, værktøj ligger på en køkkenbordplade i forgrunden.
 
Åbn op i loftet og se, hvordan det ser ud
 
Det jeg ser er, at gipspladen går helt forbi væggen. Bør jo som tidligere skrevet betyde, at væggen blev bygget op bagefter som en almindelig indvendig væg. Men selvfølgelig, må undersøge mere...
 
Rickard.
P Perham sagde:
Det jeg ser er, at gipspladen går hel forbi væggen. Det burde jo, som jeg tidligere har skrevet, betyde, at væggen blev bygget op bagefter som en almindelig indervæg. Men selvfølgelig, jeg må undersøge mere...
Kan stadig være for at stabilisere en overetage eller sådan noget. Skal du beholde en overkant, så er det jo bare at købe en grov regel og stille over hele hullet + lidt til bare for en sikkerhedsskyld, så slipper du for at spekulere.

Jeg synes det er så lidt arbejde, at det bliver umotiveret at undersøge det nærmere.
 
  • Synes
Perham
  • Laddar…
Skar op lidt mere af væggen og fandt bærende 95x95 reglen, som står i hjørnet. Den understøtter overetagen, som har sin ydervæg i liv med den.

Det ser mere og mere ud som om, at den anden væg er opsat efterfølgende og ikke er bærende, da der er selvbærende spær over den væg. Der er ingen overetage der.
 
  • Skarret af en væg, der viser en bærende 95x95 stolpe i hjørnet, som støtter overetagen.
  • Udsnit af en væg med synlige træbjælker, herunder en bærende 95x95 regel i et hjørne.
  • Væg under renovering med synlige trærammer og en markeret 95x95 bærende regel i hjørnet, der støtter en overetage.
Spørgsmålet er jo, om den 45x70 regelvæg kan støtte 95x95 stolpen på nogen måde.?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.