11,708 læst ·
28 svar
12k læst
28 svar
Tør jeg fjerne dørkarmen i kælderen eller kan den være bærende?
måske tips som hul anvender sig af. google frem svarS skutten11 sagde:Det med skræmmende er op til dig og ikke at vide, det med googling er nok ikke værd det vand, klart at du sætter bærende karme, eftersom du er så sikker, det afveksles over en karm, men det gør du måske ikke, i forbindelse med døre ved siden af hinanden så rejses en regel for at aflaste eller for store vinduer, men selve karmen på døren eller vinduets karm er ikke bærende. Tror ikke engang på den gode gamle tid, som det siges, at karme var bærende, derimod kunne væggen vride sig, så døren ikke passede i hullet rigtigt
der findes varianter hvor karmar går forbi og er an. og kan ses som bærende.S skutten11 sagde:
dog er det mere almindeligt, at de er bærende i ydervægge. der findes også vinduer, som er bærende.
i kældre kan karmar være lange for at få et fæste højt da de var forberedt på, at virket kommer til at rådne.
ja præcis ofte plejer de at være dørkarmer og vinduer ved siden af hinanden bærendeI irihenke sagde:
sikkert er karmen både ind pudset og ind støbtPer Eskilsson sagde:
Administrator
· Skåne
· 6 821 indlæg
Tak alle for svarene. Jeg vil undersøge i morgen, om den øvre karmdel er muret ind i murstensvæggene på siderne, eller om karmen lever sit eget liv. Hvis den lever sit eget liv, hvilket jeg håber på, så burde det blive lettere at afhjælpe indgrebet, efter man har fjernet den. Jeg vil gerne af med karmen, dels for at undgå at slå hovedet, men også fordi træet er et organisk materiale, der suger fugt.
Administrator
· Skåne
· 6 821 indlæg
Min bedre halvdel mener, at jeg tager for meget arbejde på mig, at det er unødvendigt at tage karmene ned. Men hun er på den anden side 7 cm kortere end mig, så hun forstår ikke rigtig mit problem, da hun aldrig selv har slået hovedet i kælderen.
Fortsættelse følger..
du er jo mere i rummet end i døråbningenPer Eskilsson sagde:
Administrator
· Skåne
· 6 821 indlæg
Da vi forsøgte at banke den grå karm væk, opdagede vi, at karmen er fastgjort med nogle træstykker, som er skudt ind mellem murstenene. Sømhullerne i karmen er ikke synlige, de ser ud til at være godt overmalede. Jeg har ikke besluttet mig for, hvordan jeg skal komme videre. Enten fjerner jeg både karmen og træstykkerne, da jeg vil have så lidt organisk materiale i kælderen som muligt, men så skal jeg fylde hullerne med lidt mørtel.
Ellers forsøger jeg bare at fjerne karmen og lader træstykkerne sidde tilbage.
Eller også lader jeg både træstykkerne og karm sidde tilbage. Lige nu føles det som om, vi har vigtigere arbejdsopgaver end dette.
Vi har også opdaget, at der er en jernbjælke over/ved siden af karmen, som bærer op.
Ellers forsøger jeg bare at fjerne karmen og lader træstykkerne sidde tilbage.
Eller også lader jeg både træstykkerne og karm sidde tilbage. Lige nu føles det som om, vi har vigtigere arbejdsopgaver end dette.
Vi har også opdaget, at der er en jernbjælke over/ved siden af karmen, som bærer op.
Jeg havde bare fjernet kilerne rundt om sømmene og så skåret dem af med bajonetsaven. Allerede nu er du jo i den situation, at du skal reparere, så du kan lige så godt gøre arbejdet færdigt. Har aldrig set varianten med et planke stykke indsat i fugen, men det er bare at fjerne. Bjælken holder jo væggen oppe.
Sømhovederne kan være afklippet, og karmen blev monteret, mens væggen blev bygget op.
Vores dørkarm, som sad i ydervæggen mellem kælderen og garagen, var sat på sådan en måde, at der var små indstøbte træstykker i væggen, som dørkarmen var sømmet fast i med dobbeltspidsede søm.
Jeg havde på dette tidspunkt fjernet al puds, der sidder lige ved siden af karmen.
Derefter savede jeg sømmene over, som går mellem karm & væg.
Derefter savede jeg karmen over, et/to steder på hvert sidestykke.
Fjernede karmen.
Når dørkarmen er væk, kan man bore træet ud af væggen.
Vores dørkarm, som sad i ydervæggen mellem kælderen og garagen, var sat på sådan en måde, at der var små indstøbte træstykker i væggen, som dørkarmen var sømmet fast i med dobbeltspidsede søm.
Jeg havde på dette tidspunkt fjernet al puds, der sidder lige ved siden af karmen.
Derefter savede jeg sømmene over, som går mellem karm & væg.
Derefter savede jeg karmen over, et/to steder på hvert sidestykke.
Fjernede karmen.
Når dørkarmen er væk, kan man bore træet ud af væggen.
Klik her for at svare