Du må sige noget om, at det er forkert, er det forkert info. så må du fortælle, hvor og hvilke der sætter karme, der er bærende
Har aldrig mødt en karm, der er bærende under de år, jeg har været i byggeriet, de skal være løse, som det siges, en sætning og døren sidder fast eller går ikke at lukke
Der findes ingen snedker, der sætter bærende karme ved montage, normalt sættes karmen efter, at væg eller vægblok er på plads
Det er kun i siderne, karmen fæstnes med frit spil oppe oven overstykket
Jeg har heller ikke oplevet, at en dørkarm er bærende, derimod kan en dørkarm være en del af en ikke-bærende væg.
Alle vores indvendige dørkarme i stueetagen (syv stykker) er/var en del af indervæggene.
Vores dørkarme i kælderen blev monteret samtidig med, at væggene blev muret. Karmene sidder fast med nogle søm, der er slået ind i sidestykkerne fra vægsiden, ses ikke en eneste søm, før man fjerner dørfoderne.
I farmors forældrehjem havde de dørkarme som bjælker i bundbjælkelaget på en tilbygning. Der kan man tale om bærende karme..
Har svært ved at tro, at der skulle findes en byggemand, der bevidst lader noget bære op af en karm. Men siger man ikke, at alle vægge bliver bærende med tiden? Det gælder måske karme som den ovenfor også...
Jeg har heller ikke oplevet, at en dørkarm er bærende, derimod kan en dørkarm være en del af en ikke-bærende væg.
Alle vores indendørs dørkarme i stueetagen (syv styks) er(/var) en del af indvendige vægge.
Vores dørkarme i kælderen blev monteret samtidig med at væggene blev muret. Karmene sidder fast med nogle søm hamret ind i sidepanelerne fra vægsiden, der kan ikke ses en eneste søm, før man fjerner dørpanelerne.
så skal jeg lære jer noget nyt
i en bærende karm fortsætter sidepanelerne op til hanebåndet.
var almindeligt eller måske ikke almindeligt, men forekom ofte i villaer
haha du behøver ikke forklare hvordan man monterer en karm.
men at ikke vide at der findes bærende karme er lidt skræmmende hvis man nu har været i byggebranchen længe.
prøv at google så får du se
Det med skræmmende er op til dig, og at ikke vide, det med googling er nok ikke meget værd,
klart at du sætter bærende karme eftersom du er så sikker, det aflastes over en karm, men det gør du måske ikke, i forbindelse med døre ved siden af hinanden så stilles der en regel op for at aflaste eller vinduer som er store, men selve karmen på døren eller vinduets karm er ikke bærende.
Tror ikke engang på den gamle gode tid som det siges at karme var bærende, derimod kunne væggen skævne til sig så døren ikke passede i hullet rigtigt.
Det med skræmmende er op til dig og at ikke vide, det med googling er nok ikke vand værd, klart at du sætter bærende karme eftersom du er så sikker, det afveksles over en karm, men det måske du ikke gør, i forbindelse med døre ved siden af hinanden så stilles der en regel op for at aflaste eller vinduer som er store, men selve karmen på døren eller for vinduets karm er ikke bærende. Tror ikke engang på den gamle gode tid som det siges at karme var bærende, derimod kunne væggen skæve til sig så døren ikke passede i hullet rigtig
for guds skyld jeg ved hvordan en almindelig karm monteres.
men der findes bærende karme, intet usædvanligt. google så får du se