S Stefan84 sagde:
Nu har jeg savet en del ud af tømmerplanken på den ene gavl. Heldigvis ser det supergodt ud indtil videre! Dog skal jeg tjekke flere steder også, for forhåbentlig at kunne blive helt rolig. Men lige nu gik det eneste stiksavsblad i stykker. Hulsave saven rækker desværre ikke hele vejen igennem.[billede] [billede] [[billede] QUOTE="Stefan84, post: 3598126, member: 301818"]Aha okay. Jo disse pudsede facader har jeg læst om tidligere i dag. Tog mest for givet at det “hedder” det samme med træfacader bygget som mit hus.
[/QUOTE]
 
Hej igen. Jo, jeg har endnu ikke gjort noget ved facaden på huset. Der har været, og er så meget andet at gøre i år. Desuden så det jo så godt ud i marts, da jeg lavede hul i væggen. Men tankerne snurrer selvfølgelig om, hvordan jeg skal gøre, når det bliver tid til at gennemføre projektet næste år.

Jo, nu har jeg jo akrylmaling malet på tømmerplanken, uden luftspalte bagved og med ældningsbestandig plastik bag gipsen. Planen er at sømme/skruve lægter (stående) direkte på tømmerplanken, og ny yderpanel udenpå det. Så skabes der en naturlig luftspalte mellem tømmerplanken og den nye panel. Selvfølgelig efterlader jeg en åbning øverst mod råsponten, samt lader det være åbent nederst, så luften kan strømme frit bag den nye panel. Men nu til den overvejelse, jeg har. Når jeg gør sådan, skal jeg så overhovedet slibe akrylmaling af tømmerplanken? Jeg mener, der er jo ikke noget regn eller sne, der kommer på tømmerplanken. Kun den fugt, der findes naturligt i luften. Men det burde vel næppe være særligt store mængder, der kommer ind i væggen, og som forårsager sort skimmel?
Bare en overvejelse jeg har. Det føles jo træls at anskaffe en lakslibemaskine og slibe en masse maling af, hvis det ikke er nødvendigt overhovedet.
Ligeså, hvis der af en eller anden grund skulle gå et lille hul i den ældningsbestandige plastik bag gipsen, for eksempel i køkkenet eller stuen. Så burde det vel ikke kunne forårsage sort skimmel i væggen heller på grund af, at akrylmaling sidder tilbage på ydersiden? Det føles som om, det er så små fugtmængder, at de burde kunne sive ud, for eksempel i tømmerplankens samling.

Ret mig, hvis jeg tager fejl. Jeg er taknemmelig for al den hjælp, jeg får fra jer eksperter i mine overvejelser.

mvh Stefan
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.