Hej. Lige nu er jeg i gang med at bygge en sekundær bygning indeholdende varmeskab, snedkerværksted samt carport. Panelen er liggende tømmerpanel 22x170, som blev bestilt mellemstrøget med akrylmaling. Facaden blev sømmet op sidste efterår med luftspalte bagved. Men da jeg i januar begyndte med den indvendige isolering, foreslog min far at lukke luftindtaget forneden med en lille lægte mellem hver stående 45x145, for at gøre det sværere for mus at klatre op i væggene. Jeg tror dog selv, at det ikke forhindrer dem. Men sagt og gjort. Jeg tænkte ikke mere over det, før forleden dag da jeg tog hul i væggene til ventiler. Det er nu fugtigt på bagsiden af panelen Jeg så dog i en anden tråd angående dette, at en løsning på problemet er at bore huller i den nederste panelbrædt, ca. 2 stykker mellem hver sømlægte. Men nu til min bekymring. I forbindelse med dette begyndte jeg at tænke på konstruktionen i beboelseshuset. For 4,5 år siden købte jeg en "Keostuga". Væggene i den består af 45 mm liggende tømmerplank i fyrretræ. Snedkerne der var her, isolerede så vidt jeg ved direkte mod tømmerplank uden luftspalte og vindpapp imellem. Isoleringen er 90 eller 120 mm (jeg er faktisk meget usikker på tykkelsen :/ ) plus 45 mm. Tættest bag osb plade og gips havnede plastfolien, i stedet for indenfor 45 mm isoleringen. Men det hverken jeg eller nogen anden i familien har tænkt på, er at tømmerplanket efter bare en enkelt uge blev malet af os selv med akrylmaling med grundmaling under. Nu er jeg blevet livræd for, at væggene/tømmerplanket bliver fulde af sort skimmel og rådner indefra. Det føles som, at hele huset i så fald ville være helt uden for redning, da tømmerplanket også fungerer som husets bjælker.
Er der nogen ekspert, der kan sige, om jeg kan være rolig eller om det er virkelig slemt?
Ja, det er en uhensigtsmæssig konstruktion, du har lavet ved at lukke organisk materiale inde mellem to damptætte lag. En trøst er, at tømmeret sandsynligvis var ret tørt, da det blev monteret, så effekterne opstår antageligvis ikke straks. Det bedste ville have været, hvis du havde brugt en maling, der ikke er damptæt. Nu har du gjort det, og så kan jeg se tre alternativer: 1) Skrabe malingen af og erstatte den med en mere passende variant, 2) Tage væggenes inderside ned og bygge en luftspalte bag tømmeret og sætte isolering mm tilbage og 3) Erstatte plastfolien med en dampåben dug. Fra en byggeteknisk synsvinkel er det denne prioriteringsrækkefølge, der gælder. Derefter er der også arbejdsmæssige aspekter.
Mus er en plage, der besværliggør en teknisk korrekt byggemetode. At bore store lufthuller, som mussi sikres med metalnet, er et alternativ. Plastnet duer ikke, det betragter de som mad.
Tak.
Okay, det føles nok som om det bliver nødvendigt at skrabe malingen af og erstatte den med slamfarve. At rive hele huset indvendigt, afmontere hele køkkenet, badeværelset, elektriciteten, osv. osv., føles ikke som en mulighed for mig i hvert fald. Problemet med slamfarve er jo desværre, at den har svært ved at hæfte på høvlet tømmer. Desuden føles det som en utrolig stor indsats at få ny maling af et helt hus. Men men, hellere det end skimmelsvamp og råd, hvis det da ikke allerede er nået at komme.
Jjustusandersson sagde:
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Ja, det er en uhensigtsmæssig konstruktion, du har opnået ved at lukke organisk materiale inde mellem to damptætte lag. En trøst er, at tømmeret sandsynligvis var ret tørt, da det blev monteret, så effekterne opstår antagelig ikke med det samme. Det bedste havde været, hvis du havde brugt en maling, der ikke er damptæt. Nu har du gjort det, og jeg kan se tre alternativer: 1) Skrabe malingen af og erstatte den med en mere passende variant, 2) Tage væggenes inderside ned og bygge en luftspalte bag tømmeret og sætte isolering m.m. tilbage og 3) Erstatte plastfolien med en damptæt dug. Fra et byggeteknisk synspunkt er det denne prioriteringsrækkefølge, der gælder. Så er der også arbejdsmæssige aspekter.
Mus er en plage, der gør det vanskeligt at bygge på en teknisk korrekt måde. At bore store lufthuller, der musetættes med metalnet, er en mulighed. Plastiknet er ikke godt nok, de betragter det som mad.
Nu er jeg jo helt uvidende, når det gælder farvetyper. Men har ikke en oliefarve lignende egenskaber som akrylatmaling, dvs lægger sig som en hinde og forhindrer fugt i at komme ud af væggen?
Jjustusandersson sagde:
Det findes jo alternativer til slamfärg, f.eks. en form for oliefarve. Vent med at bestemme farvevalg, indtil I har skrabet færdigt.
Nej, den er diffusionsåben. Der er to hovedtyper af oliemaling, dels linoliemaling og dels alkydbaseret oliemaling (syntetisk oliemaling). I denne henseende har de lignende egenskaber. Derudover findes der oliebaserede lasurer. Det er muligt at male med slamfärg på høvlet træ også, selvom resultatet kan blive lidt plettet. Jeg synes, I skal vente med den beslutning, indtil I ser, hvor godt det gik at fjerne den gamle maling. Det tror jeg har ret stor betydning for valget af malingstype.
Aha, der kan man bare se. Helt ærligt blev jeg usikker på hvilken farvetype far og svogeren malede huset med. Jeg tror faktisk, at der findes nogen spand tilbage i det gamle snedkerværksted hos mor og far. Nu må jeg tjekke det i morgen, og bede til gud om at det er den "rigtige" farve til mit tømmerplank, som er blevet brugt. Ellers så jeg, at der findes en lakslibemaskine, som virker utroligt god til at slibe maling af med. Kræves der ommaling, så udføres skrabningen garanteret med sådan en.
Apropos tømmerplank som endelig facade. Jeg syntes, jeg så i en tråd, at nogen fandt det mærkeligt, at huse bygget med tømmerplank ikke beklædes med en anden panel udenpå, med luftspalte imellem. Den tanke har aldrig strejfet hverken mig eller nogen, jeg kender. Tømrerne på Keostugan, kontrollanten under byggetiden sagde heller ikke et ord om sådan noget. Tanken har dog strejfet mig i eftertid. Men kun fordi man måske om 30-40 år vil friske husets udseende op udvendigt. Ville en sådan løsning fungere på et tidspunkt, eller er det også en negativ ting for fugt i væg? Selvfølgelig da med den rette farve længe på tømmerplanken bag luftspalte og ny 22 mm panel.
Mange spørgsmål nu, men du ser ud til at have godt styr
Jjustusandersson sagde:
Nej, den er diffusionsåben. Der findes to hovedtyper af oliefarve, dels linoliefarve og dels alkydoliefarve (syntetisk oliefarve). I denne henseende har de lignende egenskaber. Så findes der oliebaserede lasurer. Det er muligt at male med slamfarve på høvlet træ også, men resultatet kan blive lidt flammende. Jeg synes, I skal afvente med den beslutning, indtil I ser, hvor godt det gik at få den gamle maling af. Det tror jeg har ret stor betydning for valget af farvetype.
Tanken er at udvide huset med 48 m2 med start om lidt over et år. Boligarealet er i øjeblikket kun ca. 50 m2 med en sovehems på ca. 12 m2 inkluderet. Men da jeg skal bygge den del i løsvirke, har tanken hele tiden været at bygge det på den rigtige måde, med 22 mm panel og selvfølgelig luftspalte bagved. Måske bliver der ny panel på hele schabraket da. Men slibning og ny maling skal uanset ske til foråret, når varmen begynder at komme. Overvejer også at tage en hulskærer og se, hvordan tømmerplanken ser ud på bagsiden flere steder allerede nu i weekenden. Kan ligesom ikke stoppe med at bekymre mig over dette, før jeg ved, hvor slemt det er. Dog lugter det i hvert fald endnu ikke af mug indeni.
Jjustusandersson sagde:
Det er muligt, at I skal sætte panel på ydersiden efter skrabningen for at få det pænt. Godt med en vis mental forberedelse til det.
Jo måske et dumt spørgsmål, men pyt med det. Klassificeres det stadig som en enstegs-tætnet facade selv efter skrabning og maling med en maling, der ånder? Hvis det er tilfældet, må maling, der ånder, fastgørelseslister og ny yderpanel vel ændre på det?
SStefan84 sagde:
Planen er at bygge huset ud med 48 m2 med start om lidt over et år. Boligarealet er i øjeblikket kun ca. 50 m2 med en sove hems på ca. 12 m2 inkluderet. Men da jeg skal bygge den del i løsvirke, har tanken hele tiden været at bygge det på den rigtige måde, med 22 mm panel og naturligvis luftspalte bagved. Måske bliver der ny panel på hele molevitten da. Men afskrabning af maling og ny maling skal uanset ske til foråret når varmen begynder at komme. Overvejer også at tage en hulsav og se, hvordan tømmeret ser ud på bagsiden nogle forskellige steder allerede nu i weekenden. Kan ligesom ikke stoppe med at bekymre mig om dette, før jeg ved, hvor slemt det er. Dog lugter det i det mindste ikke af mug indeni endnu.
Éntrins-tæt facade plejer man vel kun at tale om i forbindelse med pudsede huse. Der har man pudset flamingo, der sidder direkte på en træregelstamme. Jeg synes, begrebet mangler relevans for en træfacade.
Aha okay. Jo disse pudsede facader har jeg læst om tidligere i dag. Tog mest for givet at det ”hedder” det samme med træfacade bygget som mit hus.
Jjustusandersson sagde:
Enstegstæt facade plejer man vel kun at tale om i forbindelse med pudsede huse. Der har man pudset frigolit som sidder direkte på en træregelstomme. Jeg synes begrebet mangler relevans for en træfacade.
Nu har jeg savet et stykke ud af tømmerplanken på den ene gavl. Heldigvis ser det supergodt ud indtil videre! Dog vil jeg tjekke flere steder også, for forhåbentlig at kunne blive helt rolig. Men lige nu gik det eneste stiksavklinge i stykker. Hulsaven rækker desværre ikke hele vejen igennem. [ QUOTE="Stefan84, post: 3598126, member: 301818"]Aha okay. Jo disse pudsede facader har jeg læst om tidligere i dag. Tog mest for givet at det ”hedder” det samme med træfacade bygget som mit hus.[/QUOTE]
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.