Jeg er i gang med at totalrenovere et hus og har netop opbygget et rum med 45x45 reglar udenpå tømmeret. Spørgsmålet er nu, hvordan jeg skal beklæde dette.

Tanken er at sætte OSB og derefter gips, men formålet med OSB'en er vel kun, hvis jeg skal montere ting? Jeg har jo tømmer 4.5 cm bagved gipspladen, så jeg burde kunne skrue op, hvad jeg vil, alligevel... eller findes der et andet formål med OSB'en?

Gipset har som ingen bæreevne, så hvis nogen snubler ind i væggen, vil gipset sikkert gå i stykker, og jeg antager, at gipset kan knække, hvis man ikke har noget bagved, der tager imod bøjebelastningen.

Ok.. Så må man snuble voldsomt :) men visst det kan have la købe. En kortlingar burde la iof stadge op gipset voldsomt.

Jeg tror ikke, at tømmeret hjælper, når du skal hænge ting op, fordi det er for langt fra gipsen. Det går at skrue i reglerne, og det går at bruge molyplug i gipspladerne. Det er mere bekvemt at skrue ting op på væggen, hvis du har OSB bag gipsen, men det går også uden. Man må have forskellige vaner, men jeg har aldrig kastet mig mod væggen så hårdt, at den gik i stykker, selv når der kun var enkeltgips.

Hvorfor regler du væggen ud? Hvis du sætter gips direkte på tømmeret, så bliver rummet større, og du får ordentligt at skrue i.

Du river bare plasteret i stykker, inden det sidder, hvis du skruer i tømmermuren bagved.

Det er så ujævnt, at det ikke fungerer at skrue direkte. Desuden udnytter jeg lejligheden til at trække ny el, og indbyggede dåser kræver jo 45mm.

Arne999 sagde:
Det er så ujævnt, at det ikke virker at skrue direkte. Derudover benytter jeg lejligheden til at trække ny el, og indbyggede dåser kræver jo 45mm
Jeg mener, når du senere skal fastgøre ting i tømmervæggen med hulrum bag gipsen.

Sant.. Det må blive osb sætter jo bare disse vægge en gang i livet, håber jeg... :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.