Hej!
Lidt overvejelser angående udskiftning af lidt panel. Vi er ved at male huset om, og en del af panelet er ret dårligt. Jeg har på kortsiderne af vores hus en todelt stående lægtepanel, og den øvre del er dårlig nogle steder og skal udskiftes. De to dele adskilles af med drypnæse. Se billede for mere info.
Panelet er lavet på gammeldags vis, dvs. lægte er sat op horisontalt på huset, og i felterne er der ekstra isoleret, og udenpå er der vindpap. Derefter er panelet sømmet direkte på lægterne bagved, og lægtebrædderne bliver jo så luftspalten.
Nu til dags sætter man jo en søm-lægte efter vindpappet og skyder facaden yderligere en lille smule ud, hvilket jeg overvejer at gøre nu. Dette fordi jeg gerne vil af med dryznæserne mellem den øvre og nedre facade.
Er dette en dum idé, eller vil det se mærkeligt ud? Jeg tænker så, at jeg lader den øvre panel stikke ned lidt over den nedre panel, og på den måde er det jo umuligt for vandet at komme ned bag den nedre facade. Så udfylder pladerne jo ikke længere nogen funktion, tænker jeg?
Kom meget gerne med synspunkter!

• Facade med hvidmalet træpanel, vindue til venstre og grå stående paneler. Kurve og lamper hænger på facade, eventuelt til renovering.
Gør det!

F fribygg sagde:
Gør det!
Tak for svar! Antager du henviser til at opregle og skyde panelet lidt ud? Hvad mener du om at undlade pladerne og lade det øverste panel overlappe det nederste et stykke nedad? (Jeg står her på balkonen for øvrigt, man ser kun lidt af det nederste panel under pladerne her.

4 40talshuset sagde:
Hvad mener du om at springe pladerne over og lade det øvre panel overlappe det nedre et stykke nedad?
Pænere end den nuværende løsning, selv stræber jeg jo der, hvor det er muligt, efter at have brædder lige så lange som facaden er høj, så jeg slipper for samlinger.

F fribygg sagde:
Pænere end den nuværende løsning, selv stræber jeg jo der det er muligt efter at have brædder lige så lange som facaden er høj, så jeg slipper for samlinger.
Ja, jeg er helt enig med dig. Dog bliver det meget at udskifte alt og desuden svært at udskifte med fuldlængde brædder, eftersom huset er næsten 10 meter højt desværre.
Men intet mærkeligt byggemæssigt heller i at lade overdelen af facaden overlappe den nederste med den øvre så at sige? Hvor langt bør overlappet være cirka? Er 10 cm nok, eller bør det være længere?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.