Hej har reglet en bærende væg, og nu er det snart tid til gipsplade. Dog slog tanken mig om at erstatte gipsen med noget godkendt som brandvæg til en fremtidig brændeovn, vil gerne have, at den bygger ud så lidt som muligt. Nogen der har et tip? Kalciumsilikatplade på 50 mm har jeg set men håber at få fat i noget smallere hvis det findes?

Moderne køkkenlayout med brændeovn ved siden af balkondør, grå køkkenenheder, vask, induktionskomfur og lys trægulv vises.

Taknemmelig for svar :)
Mvh

Et par overvejelser.
Brændeovne har også mål i bredden til brændbart.
Det ser ud til at være lidt tæt på indretningen på tegningen.
Jeg løste dit problem ved at fjerne den samme 50 mm plade i væggen, så den kom i niveau med gipsen, spartlede og malede, så den er helt usynlig.
Tog foto og dokumenterede alt til inspektionen af skorstensfejeren, som syntes, det var en flot løsning.
Kunne flytte min kanin 10 cm bagud tættere på væggen, så det blev perfekt:)

• Synes
GrönaL
  • Laddar…
Ikke svar på dit spørgsmål, men har du tænkt på at indsætte en brændeovn i køkkenet i stedet, hvis du nu vil fyre med brænde der i fremtiden? De er som regel mere egnede til indbygning desuden.

• Synes
Dan_Johansson og 2 andre
  • Laddar…
A Argastesnickaren sagde:
Et par overvejelser.
Brændeovne har også mål til siden for brændbart.
Ser lidt tæt ud på indretningen på tegningen.
Jeg løste dit problem ved at indfælde den samme 50 mm plade i væggen, så den flugtede med gipsen, spartlede og malede, så den er helt usynlig.
Tog foto og dokumenterede alt til inspektionen af skorstensfejeren, som syntes det var en flot løsning.
Kunne flytte min brændeovn 10 cm tilbage tættere på væggen, så det blev perfekt:)
Tak for svar, flot gjort :) I mit tilfælde er det svært at gøre med reglar foran. Kan sende billede i eftermiddag, men gips bygger ud 1cm fra regel. Så bliver det alligevel 4cm forskel. Har ca 20cm til underskabet, så bliver der også en brandvæg der.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Ikke svar på dit spørgsmål, men har du overvejet at installere en brændeovn i køkkenet i stedet for, hvis du vil fyre med brænde der i fremtiden? De er som regel mere velegnede til indbygning desuden.
Samboen er ret fast på en kamin med stort vindue. Det er åbent mod stuen, så det bliver ret ok alligevel. Nu kæmpes der kun lidt mod nogle cm.

N
Fibercementplader findes vel i 12mm tykkelse. Om det er godkendt ved jeg ikke, men det afhænger sikkert af, hvordan væggen er bygget.

N Niq sagde:
Fibercementplader findes vel i 12mm tykkelse. Om det er godkendt ved jeg ikke, men det afhænger sikkert også af, hvordan væggen er bygget.
Væggen er (udefra og ind) . træfacade, vindbeskyttelse, mineralul 120mm, træregel så enkelgips.

12mm ville jo være perfekt, men også usikker på om det bliver godkendt. 50mm kan jeg jo bruge på siden mod bænken. Det er bagud jeg gerne vil have det smalt i liv med gipsen.

G GrönaL sagde:
Tak for svar, fint gjort :) I mit tilfælde er det svært at gøre med lægter foran. Kan sende billede i eftermiddag men gips bygger ud 1cm fra lægte. Så bliver stadig 4cm forskel. Har ca. 20cm til underskabene så bliver en brandvæg der også
Ved ikke om vi mener det samme.
Jeg fjernede 4 cm på lægterne i væggen og så stak pladen ud 13 mm (gipspladens tykkelse)
hvilket indebar, at alt blev helt glat.
Tager man så og forstærker lægten, lægterne som man har fordybet i, så får du samme bæreevne.
Tror jeg har et par billeder i min profil hvordan jeg har gjort.

• Synes
GrönaL
  • Laddar…
A Argastesnickaren sagde:
Ved ikke om vi mener det samme.
Jeg fræsede 4 cm ind i reglarne i væggen, og så stak pladen ud 13 mm (gipspladens tykkelse),
hvilket betød, at alt blev helt glat.
Hvis man så forstærker reglen, de reglar, som du har forsænket i, får du samme bæreevne.
Tror jeg har et par billeder i min profil af, hvordan jeg gjorde det.
Ja det var en god idé. Læner mig nok mod en sådan løsning, hvis jeg bare kan få en god forstærkning. Skal kigge på din profil. Tak 👍

N
Bliver det godkendt med sådan plade og træregler?

Så ville jeg selv bestemt vælge en brændeovn. Når man først har vænnet sig til at lave mad på en brændeovn, så vil man ikke skifte tilbage. Men når det er sommer, bliver det så ulideligt varmt indendørs, at man alligevel bruger elkomfuret.
De findes også med glaslåger, hvis man vil se ilden.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
G GrönaL sagde:
Sambon ret fast på kamin med stort vindue. Det er åbent mod stuen, så det bliver ret ok alligevel. Nu kæmpes der kun lidt mod nogle cm.
Sambon kan vel få en kamin i stuen, så får du en vedspis i køkkenet. Alle tilfredse! Det er formentlig lettere at placere en kamin med solide afstande til brændbart materiale i stuen.

• Haha
GrönaL
  • Laddar…
D
Bør stå i brugsanvisningen til komfuret, hvordan det skal se ud bagved

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Sambon kan vel få en kamin i stuen, så får du en brændeovn i køkkenet. Alle er tilfredse! Det er formodentlig lettere at placere en kamin med ordentlig afstand til brændbart materiale i stuen.
Hvis det dog bare var så let. Her er stue og køkken. Vi havde brændeovn før og kan jo ikke påstå, at jeg lavede mad særligt ofte på den. Nu er den fjernet, så det er bare at acceptere situationen. Det eneste sikre er en 50 mm plade foran gipsen til siden og bagved? Reglerne kan ikke fræses ned mere end maks en cm.

3D-tegning af en åben planløsning med køkken, spiseplads og stue. Køkkenet har indbyggede skabe og apparater; stuen har en stor grå sofa.

N Niq sagde:
Bliver det godkendt med sådan plade og træbjælker?

Så ville jeg selv helt sikkert vælge en brændeovn. Når man først har vænnet sig til at lave mad på en brændeovn, så vil man ikke skifte tilbage. Men når det er sommer, så bliver det så ulideligt varmt indendørs, at man alligevel bruger elkomfuret.
De findes også med glaslåger, hvis man vil se ilden.
Jeg må nøjes med en brændeovn og pølsepinde. Det gælder om at vælge sine kampe... Nu vil jeg bare gøre det så fint som muligt.

Åben stue med grå sofaer, hvidt bord, spisebord til fire ved vinduerne, en vægmonteret TV, og pejs i hjørnet. Rustik og moderne stil.

• Synes
Messier1994
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.