P
Hej,

Skal efterisolere en uisoleret betonsokkel på 30 cm og lægge murbeklædning i granit. Højden mellem jord og yderpanel varierer mellem 70 til 210 cm. Kælderen er opvarmet til 19-20 grader nu og håber på 21 grader bagefter. Et lille FTX-aggregat ventilerer eventuel fugt ud. Juni-august ca. 60% (3 års serie) relativ luftfugtighed og om vinteren ca. 35%, så en tør kælder. Det er dog nyligt omdrænet rundt om hele huset med 200 mm Optidrain. (op til max 70 cm fra tag). Jeg har lidt plads fra betonvæggen til overkant af yderpanel/lekt, det vil allerede bygge lidt ud med toppene på granitbeklædningen.

Tanken er:

1. På de med over 2 "skift" (strækning på max 6-7 på en side af huset) monterer jeg først rustfri vinkeljern, 2 stk per 60 cm) hver andet skift (dvs hver anden sten i højde).
2. Lime fast 5 cm PIR-plader med aluminiumsfolie udvendigt. 6 striber/plade (1,2 m) for at få nogle mm afstand mod betonvæggen for kondensvand at løbe ned i dræningen. Bostik Extreme som lim, dyrt men limer stærkt hvilket ikke Biltema Multibond Rapid gør, det blev bare blødt med svag kraft...
3. Fastgøre glasfibernet 165 g/m2 4x4 mm netmaske med rustfrit ekspanderbolte/skiver eller hvis jeg lykkes finde rustfri sømplug.. 4 stk/m2.
4. Ardex X32 eller LIP Multifog et første tyndt lag i glasfibervævet
5. Samme naturstenslim og på med murbeklædning 15-45 mm uregelmæssig granit. Vejer 14 kg (600x300 mm) pr sten eller 80 kg/m2.

Spørgsmål:

A). Ekspanderen/sømpluggen holder jo let op til 80 kg/m2, 2 m i højden på den høje væg. Det bliver jo 8 bolte på 2 m højde og vægten er 160 kg for 2 m. 20 kg/bolt/sømplug...? Unødvendigt med rustfrie vinkeljern? Det er jo svært at få i perfekt position, før isoleringen er på plads... Nogle kommentarer?
B). Nogle mm afstand mellem betonvæggen og PIR gør jo i teorien, at kondens kan opstå i rummet, men når jeg tænker over det, bliver kondensen udenpå aluminiumsfolien på ydersiden i naturstenslimen. Beton 30 cm bliver jo stort set jævnt varm, når jeg får på 5 cm PIR, så rummet på nogle mm vil være "varmt". Med så lave fugtniveauer (overdreven 75%@19 grader giver 100%@14 grader) så skal temperaturen falde til 14 grader før kondens. Kondens kan ikke opstå i den lufttætte PIR, så det bliver jo udenfor i limen. Nogle kommentarer?

MvH Jocke
 
P
Ingen ekspert på facader her, vel? :)
 
Jeg er usikker på, hvor fugtgennemtrængelige PIR-pladerne og murbeklædningen er. Uanset eventuelle relative fugtighedsniveauer og kondenspontentialer er der en risiko for, at vand kan blive stående mellem lagene, hvis de er tilstrækkeligt fugtresistente, hvilket kan føre til problemer. En drænerende isoleringsplade som typen isodrän kunne være et mere sikkert alternativ. Sandsynligvis dårligere isoleringsevne, men sikrere fra et fugtperspektiv.

Hvis jeg forstår dig korrekt, skal du forsøge at lime PIR-pladerne fast med lidt afstand til væggen. Pladerne skal derefter bære granitbeklædningen sammen med pudset glasfibervæv. Jeg kan tage fejl, men jeg synes, det lyder optimistisk. Med luftrum i konstruktionen vil ekspanderen/spigpluggen gå frit og have betydeligt dårligere bæreevne end hvis der også sker en sammenpresning mod væggen.

Hvilken murbeklædning har du tænkt dig?

Jeg har selv tænkt på at bygge på min sokkel. I høj grad er det en æstetisk foranstaltning, da træfacaden er efterisoleret og "krager" lidt for meget ud sammenlignet med soklen. Lige nu overvejer jeg at montere træuldplader for derefter at pudse. Uden at have tallene foran mig er det sandsynligvis endnu et skridt ned i isoleringsevne, men det vil give en mere homogen konstruktion, der ikke risikerer at holde på fugt eller skabe problemer med hensyn til holdbarhed.
 
P
S Sam_u_El sagde:
Jeg er usikker på, hvor fugtgennemtrængelige PIR-pladerne, respektive murbeklædningen er. Uanset eventuelle relative fugtighedsprocenter og kondens temperaturer, så er der en risiko for, at vand bliver stående mellem lagene, hvis de er tilstrækkeligt fugtfaste, hvilket så kan føre til problemer. En drænerende isoleringsplade som type isodrän kunne i så fald være et mere sikkert alternativ. Sandsynligvis dårligere isoleringsevne, men mere sikkert fra et fugtperspektiv.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, skal du forsøge at lime PIR-pladerne fast med lidt afstand til væggen. Pladerne skal derefter bære granitbeklædningen sammen med pudset glasfibermesh. Jeg kan tage fejl, men jeg synes, det lyder optimistisk. Med luftspalte i konstruktionen vil expandern/spiklugen gå frit og have betydeligt dårligere bæreevne end hvis der også sker en sammenpresning mod væggen.

Hvad er det for en murbeklædning, du har tænkt dig?

Jeg har selv tænkt at bygge på min sokkel. Til stor del er det en æstetisk foranstaltning, da træfacaden er efterisoleret og "krager" ud lidt for meget i sammenligning med soklen. Lige nu hælder det mod at montere træullit-plader for derefter at pudse. Uden at have tallene foran mig er det sandsynligvis endnu et trin ned i isoleringsevne, men det vil give en mere homogen konstruktion, som ikke risikerer at holde inde fugt eller skabe problemer hvad angår bæreevne.
Samtidig så er fugtniveauerne indendørs lave, da vi har FTX. Luftspalte mellem mur og PIR gennem limstriber på måske 5 mm, som løber direkte ned i dræneringen, hvis noget alligevel skulle kondensere.

Flexfix fliseklæb med opsætning vertikalt for luftspalten ovenfor holder teoretisk 100 ton/m2 (1 MPa). Regn med en hundrededel praktisk, så er det alligevel 1 ton/m2. Så isolerholdere for at holde glasfibermeshet oppe er kun for at holde nettet oppe, før et nyt lag Flexfix påføres uden på PIR-pladen. Glasfibermeshet er kun til at holde pladerne sammen, jeg tror egentlig ikke, det er nødvendigt, men det var for billigt til at lade være.

Derefter granitbeklædning 80 kg/m2 i Flexfixet.

Samme granitbeklædning som monteres på det nye drivhus nu.
 
  • Væg under konstruktion med granitbeklædning, en betonblander i baggrunden og en arbejder, der håndterer mørtel ved siden af væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.