TheImprovisor
Har haft snedker, der har lavet en tilbygning, der står på krybekælder. Udvendigt er alt klart.

Nu er det tid for mig at begynde indvendigt.

Hvad anbefaler I med hensyn til blindbunden? Søm nedenfra eller lægge plader mellem bjælkerne?

Hvis der er plads nedenunder, så du kan komme til at sømme eller skrue hele plader nedefra, er det naturligvis bedst.
Du får plads til mere isolering og får det nemt tæt mod luftlækage.

• Synes
kulle og 1 anden
  • Laddar…
Et enklere alternativ kan være at gøre sådan her.
Altså 22x45 brædder under gulvbjælkerne, på hvilke 10 mm konstruktionskrydsfiner hviler, og danner lukkebund. så kan man lufttætte med udendørsfuge der hvor lukkebundskiverne hviler mod brædderne.
Diagram over konstruktionslag: sorte bjælker er 45 mm, røde er 95 mm, blå er 10 mm blindbund. Vist er konstruktion til lufttætning under gulvet.
Sort = 45 mm gulvbjælker
Rød = 95 mm understøtningsbrædder
Blåt = 10 mm lukkebund

At jeg er grundig med at lufttætte nedenunder skyldes meget, at vores første hus havde et meget trækfyldt fundament og lå på et blæsende sted.
Og det var ikke sjovt, når vandet frøs i toilettet på grund af træk i -20°C vinterstorme.

• Synes
pilotniq og 1 anden
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Altså 22x45 brædder under gulvbjælkerne
Av, det skulle selvfølgelig være 22x95 mm.
Men det forstod du vel selv :)

• Synes
TheImprovisor
  • Laddar…
Altså 22x45 brædder under gulvbjælkerne, som 10 mm konstruktionskrydsfinér hviler på og danner blindbunden. Så kan man lufttætte med udendørs fugemasse der, hvor blindbundspladerne hviler mod brædderne.
[billede]
Sort = 45 mm gulvbjælker
Rødt = 95 mm opbevaringsbrædder
Blåt = 10 mm blindbund

At jeg er grundig med at lufttætte under skyldes meget, at vores første hus havde en meget trækfuld torpargrund og lå på et blæsende sted.
Og det var ikke sjovt, når vandet frøs i toilettet på grund af kuldet i -20°C vinterstorme.

Sådan er vores kryberumsbund opbygget, men i stedet for krydsfinér har vi brugt kryberumsplader. Sælges i "rette" mål, så de passer direkte ved cc600.

• Synes
TheImprovisor
  • Laddar…
PeterFalun
skruede fibercementplader nedefra på et projekt

godt at forborre pladerne

• Synes
TheImprovisor
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun sagde:
skruvade fibercementskivor underfra på et projekt

godt hvis man forborer skiverne
men hvordan er det med det her med dampgennemgangsmodstand?
Er det ikke forkert med et helt damptæt materiale, som jeg antager, at fibercementskiverne er,
på ydersiden af isoleringen?

TheImprovisor
Altså 22x45 brædder under gulvbjælkerne, på hvilke 10 mm konstruktionskrydsfiner hviler, og danner blindbund. Så kan man lufttætte med udendørs fudemasse, hvor blindbundspladerne hviler mod brædderne.
[billede]
Sort = 45 mm gulvbjælker
Rød = 95 mm understøttelsesbrædder
Blå = 10 mm blindbund

At jeg er omhyggelig med at lufttætte nedenunder, skyldes meget det, at vores første hus havde en meget trækfuld torpargrund og lå på et blæsende sted.
Og det var ikke sjovt, når vandet frøs i toilettet på grund af kuldetrækket i -20°C vinterstorme.
Viste sig at tømrerne allerede havde forberedt til denne løsning :D

Var jo lidt dumt af mig ikke at tjekke ordentligt, inden jeg kastede spørgsmålet ud. :sweat:

Æv bæv, nu ved du jo, at det bliver en god løsning på "problemet" :)

• Synes
TheImprovisor
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.