Hvis der er plads nedenunder, så du kan komme til at sømme eller skrue hele plader nedefra, er det naturligvis bedst.
Du får plads til mere isolering og får det nemt tæt mod luftlækage.
Et enklere alternativ kan være at gøre sådan her.
Altså 22x45 brædder under gulvbjælkerne, på hvilke 10 mm konstruktionskrydsfiner hviler, og danner lukkebund. så kan man lufttætte med udendørsfuge der hvor lukkebundskiverne hviler mod brædderne.
Sort = 45 mm gulvbjælker
Rød = 95 mm understøtningsbrædder
Blåt = 10 mm lukkebund
At jeg er grundig med at lufttætte nedenunder skyldes meget, at vores første hus havde et meget trækfyldt fundament og lå på et blæsende sted.
Og det var ikke sjovt, når vandet frøs i toilettet på grund af træk i -20°C vinterstorme.
Altså 22x45 brædder under gulvbjælkerne, som 10 mm konstruktionskrydsfinér hviler på og danner blindbunden. Så kan man lufttætte med udendørs fugemasse der, hvor blindbundspladerne hviler mod brædderne.
[billede]
Sort = 45 mm gulvbjælker
Rødt = 95 mm opbevaringsbrædder
Blåt = 10 mm blindbund
At jeg er grundig med at lufttætte under skyldes meget, at vores første hus havde en meget trækfuld torpargrund og lå på et blæsende sted.
Og det var ikke sjovt, når vandet frøs i toilettet på grund af kuldet i -20°C vinterstorme.
Sådan er vores kryberumsbund opbygget, men i stedet for krydsfinér har vi brugt kryberumsplader. Sælges i "rette" mål, så de passer direkte ved cc600.
men hvordan er det med det her med dampgennemgangsmodstand?
Er det ikke forkert med et helt damptæt materiale, som jeg antager, at fibercementskiverne er,
på ydersiden af isoleringen?
Altså 22x45 brædder under gulvbjælkerne, på hvilke 10 mm konstruktionskrydsfiner hviler, og danner blindbund. Så kan man lufttætte med udendørs fudemasse, hvor blindbundspladerne hviler mod brædderne.
[billede]
Sort = 45 mm gulvbjælker
Rød = 95 mm understøttelsesbrædder
Blå = 10 mm blindbund
At jeg er omhyggelig med at lufttætte nedenunder, skyldes meget det, at vores første hus havde en meget trækfuld torpargrund og lå på et blæsende sted.
Og det var ikke sjovt, når vandet frøs i toilettet på grund af kuldetrækket i -20°C vinterstorme.
Viste sig at tømrerne allerede havde forberedt til denne løsning
Var jo lidt dumt af mig ikke at tjekke ordentligt, inden jeg kastede spørgsmålet ud.