Har anskaffet et hus fra 1947. Det er et skrånende hus. Overetagen er træramme. Nederetagen/sutrænplanet er bygget i en slags betonhuleblok. Vi begyndte med at renovere øverste etage og arbejder os rum for rum nedad i huset. Nu er vi kommet til trappehuset, hvor trærammen møder betonhuleblokken. Der sad mønstret masonitpanel limet mod væggen tidligere, vi har revet den væk, og under er den gamle malede væg.
Sådan her ser væggen ud. Malet i lys grøn/blå nuance og med limrester fra den gamle pladebeklædning.
Den gamle puds, der sidder på ydervæggen, sidder på noget, der ligner cowboytråd eller næsten som tagliatelle. Hvad er det for noget?
Hvordan går jeg bedst til værks? Jeg har ingen idé om, hvilken type maling væggen er malet med, så jeg antager, at malingen skal væk, før jeg pudser om for at være sikker på ikke at lukke fugt inde i væggen (det er ydervæg under jorden)? Jeg er lidt bange for, at hvis jeg begynder at skrabe malingen ned, vil al "cowboytråd", som pudsen sidder på i dag, ligge i en bunke på gulvet.
Skal al gammel puds væk? Jeg havde håbet at kunne nøjes med, at al maling er fjernet.
Bør jeg bruge pudsnet?
Er der en måde, jeg kan finde ud af hvilken type puds, der sidder der i dag. Er det mest sandsynligt, at det er kalkmørtel eller kalkcementmørtel i et hus fra 1947?
Jeg er helt grøn på dette område og kunne bruge et skub i den rigtige retning.
Tak på forhånd!
Ja, malingen væk, hvis det er væg under jorden. Er det drænet?
Ellers er der nok grund til at gøre det, før du ordner væggene...
Der vil desværre forsvinde en del af pudset, men hvis du er forsigtig, kan det være nok at reparere med f.eks. "husfix".
Jeg brugte slibeblad på et multi-tool (Fein) for at skrabe mine vægge rene...
Fjern altså al maling. Føles som et beskidt arbejde, men med det rette værktøj går det måske ret hurtigt. Jeg har en multimaster som nævnes ovenfor, men det føles som om det kan tage lidt tid med den?
Enten bare fjerne malingen eller fjerne al gammel puds. Jeg indser vel, at det optimale er at fjerne alt, men er det værd det ekstra arbejde?
Hvis man fjerner al puds, skal Träulliten også fjernes? Hvilken funktion har Träulliten? Har man sat den for at bære pudsen? Den burde jo også have en isolerende effekt. Og er der ikke en ret stor risiko for, at Träulliten går i stykker, hvis man fjerner al puds.
Jeg tænker lige nu, at jeg måske har følgende to tilgange at vælge imellem:
Fjerne malingen men lade den gamle puds sidde. Puds over den gamle puds med et nyt lag. Den nye puds skal jo så være kompatibel med den gamle.
Fjerne alt, sætte pudsnet(?) og pudse fra bunden. Problemet er så, at jeg skal lægge et tykt lag for at få det til at flugte med trappen.
PS: dræningen er "kun" 10 år gammel og ser ud til at fungere ok.
Træullit er relativt eller faktisk meget fugtbestandig og både råd og skimmelhindrende, fordi træfibrene er omsluttet af cement og har en høj pH-værdi. Så hvis den ikke konstant er udsat for vand og har en ikke diff tæt pudsoverflade, vil den sandsynligvis klare en kælderomgivelser rimelig godt.
Jeg ville sørge for at få alt væk. Renoveringsfræser?
Enig med Akahigi, brug en renoveringsfræser, men start først med en saneringsfræser med "fræsehjul" (Festool SAF 750 eller lignende) den er ikke lige så skarp som hvis du bruger en maskine med diamantskål, de kan tage utroligt meget ved ret let kørsel.
Enig med Akahigi, brug en renoveringsfræser, men start først med en saneringsfræser med "fræshjul" (Festool SAF 750 eller lignende), den er ikke lige så skarp som hvis du bruger en maskine med diamantskål, de kan tage utroligt meget ved relativt let kørsel.
Enig tebaks
Brugte en med diamantplade på betongulv, fungerede fint. Testede den på letbetonvæggen, og så lavede den et lille hul...
Skal være sådan et fræshjul...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.