28,525 læst ·
43 svar
29k læst
43 svar
Terrasseskruer til at skrue i træreglar indendørs?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Julas sælger skruer af fabrikat Heco. De har korrosivitetsklasse C4, hvilket virker godt.
Disse skruer, sammen med Gunnebo, som min byggematerialeforhandler har, er nok for mig. Hvorfor spare og prøve med noget værre?
Har oplevet at Biltemas ankerskrue gik i stykker allerede når man skruer dem i. Typisk anvendelsesområde er at forankre spær. Godt hvis de bliver siddende! Føles ikke godt at bruge i en bygning der skal stå i 50 - 100 år.
Og at bruge terrasse skruer i A2-kvalitet i regelkonstruktioner virker som ren galskab. A2 er den billigste slags "rustfrit", sådan noget man laver kaffeskefulde af. Altså sådan nogle som Uri Geller bøjede med tankekraft
Disse skruer, sammen med Gunnebo, som min byggematerialeforhandler har, er nok for mig. Hvorfor spare og prøve med noget værre?
Har oplevet at Biltemas ankerskrue gik i stykker allerede når man skruer dem i. Typisk anvendelsesområde er at forankre spær. Godt hvis de bliver siddende! Føles ikke godt at bruge i en bygning der skal stå i 50 - 100 år.
Og at bruge terrasse skruer i A2-kvalitet i regelkonstruktioner virker som ren galskab. A2 er den billigste slags "rustfrit", sådan noget man laver kaffeskefulde af. Altså sådan nogle som Uri Geller bøjede med tankekraft
http://www.lapplandimporten.eu/Skruvar/Traeskruvar-torx/
Er det her dårligere skruer end Julas Heco mener du? Og Biltema skruer skal jeg heller ikke købe?
Er det her dårligere skruer end Julas Heco mener du? Og Biltema skruer skal jeg heller ikke købe?
Hecos og Biltemas C4 udendørsskruer har jeg brugt i massevis til regler/konstruktion inde/ude (mest 5-6x90-100), og jeg synes, de er på lige fod, gode og betydeligt billigere end fx esseve.Anna1984 sagde:
Jeg er gået mere over til Biltemas, da de er billigst (godt tilbud på 4-pack). Biltemas har også nogle omvendte "fræsegevind", som jeg ikke ved, hvad de egentlig er gode for? Forskellige skruemærker har forskellige argumenter for disse...
Forskellen mellem BT/Heco og fx http://www.lapplandimporten.eu/Skruv...eskruvar-torx/ er, at de sidstnævnte er utestede, noget der ikke opvejer den lille prisforskel for mig.
edit: BT-skruen der henvises til: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...-galvaniserat/Traskruv-utomhus-100-st-870250/
Senest redigeret:
Synes nok at biltemas ser ud som et godt alternativ og godt med rabatten på 4 pack.nanowire sagde:Hecos og Biltemas C4 udendørsskruer har jeg brugt masser af til bjælker/konstruktion inde/ude (mest 5-6x90-100), og jeg synes, at de er ligeværdige, gode og betydeligt billigere end fx. esseve.
Er gået mere over til biltemas, da de er billigst (godt tilbud på 4-pack). Biltemas har også nogle omvendte "fræsegevind", som jeg ikke ved, hvad de egentlig er gode til? Forskellige skrueproducenter har forskellige argumenter for disse...
Forskellen BT/Heco mod fx [link] er, at de sidstnævnte er utestede, noget som ikke opvejer den lille prisforskel for mig.
edit: BT-skruen der henvises til: [link]
Kan jo desværre ikke købe hvor mange skruer som helst, så hvilke dimensioner synes I, at jeg bør fokusere på?
Hvilke kommer mest til anvendelse?
Skal indrette en hel overetage med alt, hvad det indebærer.
TS: Køb Biltemas 5x90-skruer til indendørs brug, de har fræsgænger og torxfæste, er stærke nok og til en god pris. Grovere end 5mm har en tendens til at sprække trælisterne i enden, synes jeg. Tag desuden en lille klat almindelig trælim der hvor du fastgør listerne, så glider listerne godt ind og sidder som jern uden at knirke bagefter.
Udendørs er Hecos Protect4 nok de absolut mest prisvenlige skruer set i forhold til kvalitet og pris, efter min mening. Essve laver gode sager, men ikke så gode, at det retfærdiggør prisen.
Udendørs er Hecos Protect4 nok de absolut mest prisvenlige skruer set i forhold til kvalitet og pris, efter min mening. Essve laver gode sager, men ikke så gode, at det retfærdiggør prisen.
Nogen speciel grund til at du synes Hecos Protect4 er bedre end Biltemas tilsvarende? Nysgerrig da jeg har brugt begge, især Heco, og synes de virker ens.Forbo sagde:
Plejer at foretrække kvalitetsskruer, især udendørs og i tyndere dimensioner (dertil regner jeg også ankerskruer, gipskruer og lignende).
Til grovere skruer til indvendige regelværker synes jeg f.eks. biltemas fungerer udmærket! Har for nylig bygget grovhylder med biltemas 6x80 og det sidder som bjerget og mere til. Alt skruet med makita slagnøgle, ingen venlig maskine mod dårlige skruer! Ingen uheld.
Ville aldrig have brugt billig terrasseskrue til regeltræ, ofte bløde og spinkle.
Til grovere skruer til indvendige regelværker synes jeg f.eks. biltemas fungerer udmærket! Har for nylig bygget grovhylder med biltemas 6x80 og det sidder som bjerget og mere til. Alt skruet med makita slagnøgle, ingen venlig maskine mod dårlige skruer! Ingen uheld.
Ville aldrig have brugt billig terrasseskrue til regeltræ, ofte bløde og spinkle.
Kommer vel an på, hvad man bygger.
Sætter man en væg op med krydsfiner/OSB/spånplade og gips, behøver skruen ikke være stor overhovedet for at holde reglerne på plads, da træfiberpladen med alle skruerne låser reglerne på plads.
Skal man lave noget bærende, så skal man dog have fornuftige skruer...
Sætter man en væg op med krydsfiner/OSB/spånplade og gips, behøver skruen ikke være stor overhovedet for at holde reglerne på plads, da træfiberpladen med alle skruerne låser reglerne på plads.
Skal man lave noget bærende, så skal man dog have fornuftige skruer...
Hej! Jeg er GDSare... Her overdimensionerer vi, så det står herlige til!! 
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ok, nu bliver det lidt OT, men det er jo sådan, at en grund til, at man bruger netop slagskruetrækker, er at den er mere skånsom mod bits og skruer.Nik206 sagde:
For eksempel kan rustfri tralleskruer være meget svære at skrue i med en almindelig skruetrækker, fordi de er så bløde/svage, men med slagskruetrækker plejer det at gå helt problemfrit.
Min opfattelse er nok modsat, skånsom mod håndled og skruehoved.Gabbe1 sagde:Ok, nu blir det lidt OT, men det er jo sådan, at en grund til at man bruger netop slagskruetrækker er, at den er mere skånsom mod bits og skruer.
F.eks. rustfri terrasse skrue kan være meget svær at skrue med almindelig skruetrækker fordi den er så blød/svag, men med slagskruetrækker plejer det at gå helt uden problemer.
Men bits (billige såvel som mærke, dog ikke fin-wera) og billige skodskruer har jeg haft i stykker masser af gange gennem årene! Går lige af helt simpelt...
De koster næsten på øre lige meget per skrue. Finishen på Hecos overfladebehandling føles mere jævn, og på lidt længere skruer synes jeg, at Biltemas kan være en smule skæve sammenlignet med Hecos... men på den anden side har Biltemas fræs-gevind, som giver en lidt finere resultat. Egentlig ligeværdige... jeg køber lige gerne det ene som det andet, antager jeg
Jeg er enig i alt ovenstående bortset fra omkostninger, ex:[TABLE="width: 413"]Forbo sagde:De koster næsten på øre det samme per skrue. Finishen på Hecos overfladebehandling føles mere jævn og på lidt længere skruer synes jeg, at Biltemas kan være en smule skæve sammenlignet med Hecos... men på den anden side har Biltemas fræs-gevind, der giver et noget finere resultat. Jævnt skæg egentlig... jeg køber lige så gerne det ene som det andet, antar jeg![]()
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]antal
[/TD]
[TD]pris
[/TD]
[TD]Per st
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]BT