Nu bliver jeg snart skør af alle de forskellige fremgangsmåder, jeg finder her og på andre sider på nettet, så nu stiller jeg spørgsmålene om mit specifikke tilfælde her.
Jeg skal på mandag (28/5) støbe en plade på ca. 72 m2 inde i min lade. Pladen skal epoxylakeres og vil udgøre gulvet i mit kommende ciderbryggeri, altså i et levnedsmiddellokale.
Jeg vil bruge stålfiberarmeret selvkomprimerende beton. Ingen isolering under pladen.
1. Hvordan gør jeg for at få en så plan overflade som muligt? Er det nok med et rørslod og laser?
2. Skal jeg bruge helikopter og udglatte overfladen som hvis det var almindelig beton?
3. Hvor længe skal jeg ca. vente, før jeg sliber pladen. Dette er både for at fjerne eventuelle stålfibre og mindre ujævnheder og for at fjerne "betonskinnet", så epoxyen hæfter (epoxyen lægges ikke før ca. 2 måneder efter støbning)?
Måske kommer jeg i tanke om flere spørgsmål efterhånden, men vi starter sådan her.
Jeg har aldrig støbt før, men er kendt for at være skør og alligevel få det rigtig i sidste ende...
/Samuel
Håber at støbningen for ts gik godt, men eftersom der stadig er interesse for spørgsmålet, kan jeg give lidt tips.
At få en nogenlunde glat støbning med SKB, rørsloda og laser er ingen problemer, i dette tilfælde, når det skal slibes til epoxilægning, ville jeg have sprunget glitningen over.
Slibningen udføres i forbindelse med, at gulvet skal lægges for at undgå tilsmudsning af overflader, der skal males.
Ønsker man en rigtig glat overflade uden sliberoser, har man brug for en stor slibemaskine (mindst 650 mm). Det er vigtigt at bruge den rigtige type segment også, både resultatmæssigt og økonomisk. Hård beton=bløde segmenter, blød beton=hårde segmenter. Den rigtige type segment kan række til 5000m2, men hvis man kører med det forkerte, kan de være opbrugt efter 50. Et sæt med slibesegment koster nogle tusinde kroner.
En tyndlagsbelægning (0,4 kg/m2) dækker ingen ujævnheder i underlaget, mens et tykkere system (2kg/m2) flyder ud og dækker det meste.
Problemet som kan opstå, når man skal slibe SKB med diamantsegment og at vælge den rette, som Saell nævner ovenfor.
Det øverste "lag", der skal slibes, er ofte ret blødt (hårde segmenter), men hvis man derefter skal slibe videre, er betonen stenhård, og da er det bløde segmenter, der gælder.
Sjovt at der kom lidt respons på mine spørgsmål, selvom det var et par år for sent...
Støbningen gik ret godt, betonbilen kunne bakke ind med tragten i laden og nåede næsten hele gulvet. Lidt måtte min far og svigerfar skrabe ud i hjørnerne.
Når alt var fordelt, vippede vi betonen med et par afløbsrør, som vi havde fastgjort på kosteskafter, så de lignede omvendte "T'er". Dette for at fjerne luftbobler og prøve at få overfladen så glat som muligt uden fremspringende armeringsfibre eller sten. Ellers vandede jeg bare lidt.
Da elektrikeren kom i slutningen af støbningen for at kigge på en elfejl i huset, måtte jeg smutte, hvilket gjorde, at det blev lidt for højt over trådene. Mest min egen fejl, da jeg ikke havde instrueret "mændene" ordentligt. Måtte arbejde lidt med vinkelsliberen og diamantklingen for at finde trådene ordentligt...
Jeg fik lidt fald tilbage i det fjerneste hjørne, hvilket er lidt irriterende, da jeg ved rengøringen efter presningen skyller en del vand på gulvet og derfor skal være klar med gulvskraberen hele tiden.
Da gulvet var hærdet færdigt, sleb jeg med en stor slibemaskine, en slags gulvvaskemaskine. Der var lidt teknik i at køre den. Det handlede om at holde håndtaget i præcis rette vinkel, ellers kørte man væk med maskinen. Min svigerfar fandt aldrig ud af, hvordan man gjorde, så jeg sleb det hele selv.
Det der blev dårligst, udover faldet, var, at der kom ret mange små "porer" i gulvet, og da vi rullede på gulvmalingen, blev de ikke fyldt med maling men i stedet fyldt med skidt, hvilket gør gulvet svært at rengøre. Når vi får tid, skal vi male gulvet igen, men denne gang skrabe malingen ud i stedet, så det fylder porerne.
Det er, hvad jeg husker nu, 4 år efter støbningen...
/Samuel
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.