Huset er fra 1927. Døren sidder i en del, der er tilbygget samtidig med, at facadeteglet blev opsat. Formentlig i midten af 60'erne.
Jeg er i gang med at udskifte en gammel altandør med en ny og større PVC-dør. Den gamle dør er 140 cm, og den nye bliver 180 cm i stedet. Eventuelt skal jeg også fjerne en teglrække over døren. Jeg ved ikke præcis, hvordan teglbjælken over denne dør er konstrueret, men jeg har set, at over vores hoveddør sidder der armeringsjern mellem teglet (fordi det er rustet). Så jeg antager, at det er noget lignende her.
Jeg har masser af spørgsmål og overvejelser.
Jeg har læst, at man kan bore igennem teglet og sætte rustfrit armeringsjern. Men det føles som om, facadeteglet er lidt spinkelt til, at man kan lykkes med det. En anden idé er at skaffe et kraftigere rustfrit fladjern og mure en teglrække ovenpå.
Hvordan understøtter man bedst muligt, når man laver hullet?
Så til monteringen af døren.
Jeg antager, at man skruer døren i trærammerne bag facadeteglet. Hvordan tætnes der så mellem døren og teglet? Fungerer det at sætte mørtel, eller vil fugten trænge igennem og ind i trærammerne? Skal man ikke have nogen tætning der?
I bunden monteres døren mod syllen, antager jeg. Der behøves vel også tætning, antager jeg. Samt en metalplade. Døren er mere eller mindre helt flad på undersiden. Det er en Veka udadgående dobbeltdør. Den ligner ikke deres vinduer, men har en lav tærskel.
Jeg er taknemmelig for hjælp og tips om, hvordan man bør gøre dette.
MVH