Bra detaljredovisning, den underlättar diskussionen! Man bør ikke fræse et bjælke ud i underkanten på den måde. Ved bjælkers endepunkter kan det være OK at fræse ud på oversiden. (Dog ikke hvor bjælken fortsætter over en støtte på midten af sin længde) I dette tilfælde bør bjælkens underside hvile på en form for beslag. Måske et pladestykke som bukkes og foldes over "hammarbandet". Hvorfor skal du fræse ud?
Hvad gør det, hvis man fræser ud på undersiden, det kan vel ikke blive svagere end en ufræset regel på 140 mm eller?
Jeg forstår lidt langsomt i dag. Altså, diagonalstiveren er i vejen for loftets reglar. At det skal til en diagonalstiver skyldes, at de valgte dimensioner i det overliggende bjælkelag ikke klarer den aktuelle spændvidde uden forstærkning alternativt at der kan forekomme midlertidige større punktbelastninger. Dermed skal man finde en måde at forstærke bjælkelaget på, som ikke er i vejen for loftet. Den løsning, du har tegnet, er nok ikke tilstrækkelig god. Det, der ligger nærmest, er at forstærke hver enkelt gulvbjælke. En forholdsvis enkel variant er at lime og skrue en almindelig bræt (22x45) af god trækvalitet på bjælkernes underside. En anden variant er at lime og skrue en større bræt (22x220) på højkant på bjælkernes langside. Hvad man skal gøre kan dog ikke vurderes uden at kende til, hvordan rummet ovenfor bruges.
smurfen72: En urjackning af en gulvbjælke af træ i underkanten svækker konstruktionen. Om en udskåret 170 mm regel er svagere end en uændret 140 mm regel tør jeg ikke svare på, men jeg synes ikke, at man skal anbefale en sådan udskæring på Byggahus uden at man ordner en anden understøtning for bjælken.
Klart reglen bliver svagere, hvis man trækker den ud, i og med at den bliver lavere troede det var en eller anden faktor, jeg havde overset, men det er nok meget sjældent, at oplaget er det svageste punkt, så længe der er lidt spændvidde som her med 4250 mm spændvidde.
Okey, så forstår jeg, at det ikke er så let som bare at fjerne krydsfinsteren uden videre. Hvis man beholder krydsfinsteren, kan jeg maksimalt få plads til 45x75-77 mm regel uden at den kommer i kontakt.
Hvis man skruelimrer en 45x45 på undersiden, bliver totalen ca. 45x120. Jeg vil helst ikke bygge mere end 45 nedad, for så skal jeg begynde at flytte stikkontakter på væggen. Men antager, at det er i underkanten med 45x120, selv hvis man for eksempel skulle limskrue 34x95 reglen på siderne?
Ellers er din idé om at bygge krydsfinsteren om til min variant og forstærke op eksisterende bjælker med en skruelimret under. Hvis det fungerer med belastningerne?
Link til tegning af huset, ovenover biorummet er der et soveværelse og en garderobe: https://www.dropbox.com/s/yxznk6xeucdvyio/Husritning.pdf?dl=0
Når det gælder nedbøjning på innertaket, så kan jeg acceptere max 2 cm, hvis det bliver lettere at regne hjem. Men selvfølgelig godt, hvis det er mindre.
Krydsafstivning indebærer, at man fordeler belastningerne på flere bjælker, men den forstærker ikke den enkelte bjælke. Ønsker man at gøre det, så må man skruesømme på en eller anden måde. Når det gælder loftet, så er nedbøjningen dimensionerende. Bruger du 45x120 C24 på c/c 600, så bliver nedbøjningen ca. 1,6 cm. Kan du finde 45x120 med styrkeklasse C30, så kan du komme ned til 1,3 cm (hvis jeg har regnet rigtigt...).
Men så lyder det som om mit bedste alternativ er at forsøge at finde 45x120 C30, men jeg må stadig skære reglen ud så, at oplægningshøjden max bliver 75-77 mm ellers kommer jeg ikke under krydsene. Dette vil svække reglen ved oplægningen, men hvis man skulle forstærke den med en spikplade på begge sider og også skære dem ud på samme måde som reglen. Ville det virke, tror du?
Hvis jeg kun finder C24 klassificeret. Hvor meget stærkere bliver reglen, hvis man skrueklistrer en bræt på langsiderne?
Jeg har regnet med en egenvægt på 25 kg/m hvilket svarer til ca 40 kg/m2. Hvis du sætter en vinkeljern som støtte for bjælkens underside, burde det nok være tilstrækkeligt. Hvis du tager to 45x120 C24 og limskruer dem sammen, bliver nedbøjningen ca. 8 mm. Ellers kan du sikkert finde en C30 i lidt større dimension og kløve den ned.
Vinkeljernet skrues så gennem gips, osb og horisontal 45x45 regel, før det kommer ind til væggens hammarband (hedder det sådan?). Men det burde vel ikke være noget problem.
meget svært at få fat i c30 klassificerede reglar. Kunne man save en limträ 42x180 ned til 42x120. Alternativt en limträ 56xXXX som jeg fastholder på oversiden for frigang til krysskolvingen.
Vil det klare vægten?
Hvis jeg ikke kan save ned en limtræ til højde 120, så er det alligevel ikke en mulighed.
Overvejer om jeg i stedet skal bruge dobbelte skruvlimmade 45x120 c24 og fjerne lidt af oversiden, så det går frit mod krysskolvingen. Kan du dobbelttjekke om det er korrekt, at nedbøjningen så bliver 8 mm?
Tak
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan du tænker. Tagkonstruktioner dimensioneres med hensyn til risikoen for brud. Etageadskillelser som man går på, dimensioneres med hensyn til nedbøjning og svigt. Den sidste metode kræver større dimensioner. Krydsafstivning er en metode, som man anvender for at mindske svigten, og som indebærer, at punktlaster fordeles bedre over flere bjælker. Krydsafstivning betyder ikke, at konstruktionen kan klare større udbredte laster og er derfor ikke relevant i forbindelse med tagkonstruktioner. To skrue-limede 45x120 C24 svarer til en 45x170 C24 (ved beregning af brudgrænsetilstand), hvilket ikke er tilstrækkeligt i dit tilfælde.
Når jeg står over for en lignende situation, hvor højden ikke tillader en optimal konstruktion, plejer jeg at tage et skridt tilbage og overveje, om jeg kan ændre nogle af grundforudsætningerne.
Nu følger jeg slet ikke med på, hvad du skriver. Tidligere sagde du, at: "Om du tar två 45x120 C24 och limskruvar ihop dem blir nedböjningen ca 8 mm." Jeg formoder, at du mente, at de skulle skrues sammen ved siden af hinanden, så den "nye" regel bliver 90x120? Det ville fungere, hvis jeg skråner lidt ved krydsforskallingen, se billede.
Nu skriver du, at: "Två skruvlimmade 45x120 C24 motsvarar en 45x170 C24 (vid beräkning av brottgränstillstånd) vilket ikke er tilsträckligt i ditt fall."
Så jeg forstår ikke længere, hvad du mener??
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.