Skulle have brug for lidt hjælp. Overvejer at bygge et fritbærende loft med OSB og to lag gips. Det vil blive en hængende last på ca. 25-30 kg/m2. Spændvidden er 4,25m og cc600 mellem bjælkerne. En nedbøjning på 1 cm er ikke et problem. Jeg er nødt til at bore nogle huller til rørføring. Klarer jeg mig med 145x45 eller 170x45?
Behøver lave nogle huller til rørføring. Det største bliver til 20mm flexrør. Kan fordele dem med lidt afstand mellem hullerne.
Et opfølgende spørgsmål om lasten. Kommer til at stille loftsbjælkerne på en del af vægreglen, ca. 40mm. Selve reglen er 45x95. Behøver gøre det for ikke at få kontakt med den eksisterende væg. Fungerer det, eller skal loftsbjælken hvile på en større overflade?
Se billede
Dette er en type rum-i-rum løsning for øget lydisolering.
Enkeltstående 20 mm huller spiller ingen større rolle. Undgå bjælkernes over- og underkanter og lav hullerne hellere tæt på oplæggene end midt på bjælken.
40 mm oplængslængde er i mindste laget, man plejer at anbefale mindst 70 mm. Der er sikkert en god løsning på det, f.eks. i form af noget beslag, men så skal man se en detaljetegning for at kunne lave den rigtige vurdering. Bjælkerne skal kunne fastgøres ordentligt og afstives mod væltning.
Tager du 45x170, er det nok med C14. Vinkeljern og pladejern af en lidt kraftigere slags fungerer sikkert godt. Jeg tror, du klarer dette uden at skulle redegøre mere.
Vil bare vende fastgørelsen på den anden side også. Det kommer som sagt til at være et semi rum-i-rum, så den anden fastgørelse laves mod facademuren. Stabiliserer så reglen ikke tipper med en vinkeljern (ikke på skitse).
Jeg skal altså skære 30 mm ud af min 170 regel, så kun 140 mm er tilbage. Måske lige så godt at gå med C24 klasse alligevel, eller er det overkill?
God detaljevisning, det letter diskussionen! Man bør ikke udskære en bjælke i underkanten på den måde. Ved bjælkers endepunkter kan det være OK at udskære på oversiden. (Dog ikke hvor bjælken fortsætter over en støtte i midten af sin længde) I dette tilfælde bør bjælkens underside hvile på en form for beslag. Måske et fladjern som bukkes og vikles over "hammarbandet". Hvorfor skal du udskære?
Forstår ikke helt, hvad du mener med "plattjärn som bockas och viks över 'hammarbandet'", kan du måske uddybe det?
Årsagen til, at jeg skal udskære, er, at undersiden af reglen skal ligge nogle cm under de eksisterende mellembjælker, så de bliver frikoblet. Dette vil øge lydisoleringen meget.
I dag mellem bjælkerne sidder der kryds af 45x45, men der tænker jeg at ændre, så det bliver en "kile" ifølge skitsen ovenfor. Man har gjort på den måde, hvor ventilationsrøret er trukket. Dog er kilen vendt om og giver mere stabilitet, men jeg tænker, at det burde fungere alligevel???
Sådan synes jeg, du skal gøre: Brug konstruktionsvirke 45x145 klasse C24. Sav derefter 5 mm af på reglernes kommende overside, så de får formatet 45x140. Savningen kan du foretage med båndsav, byggesav, håndcirkelsav afhængigt af, hvad du har til rådighed. Dykker’sav med føringsskinne giver et meget godt resultat. Læg bjælkerne op uden udskæring på ydervæggen. Denne konstruktion bliver mere stabil end den, du har tegnet. Nedbøjningen bliver marginalt større, men stadig omkring 1 cm.
De diagonalstillede støtter, der ses på billedet, er en såkaldt krydsafstivning, som øger stabiliteten i bjælkelaget ovenfor. Dem kan du ikke fjerne eller ændre retning på uden konsekvenser. Egentlig burde du lægge en ekstra gulvbjælke ved siden af ventilationskanalen, alternativt skrue og lime livsstyrkende brædder på de berørte bjælker.
En anden variant for at kompensere for fjernet krydsafstivning i fag med ventilationstrummen er at erstatte den med kortlænger i samme dimension som gulvbjælkerne udskåret kun for selve trummen,
Tror jeg har plads til at køre på 45x145 direkte uden at reducere den. Så det virker lovende, hvis jeg bygger krydshøvlen om.
Har lidt svært ved at forstå, hvad du mener angående opstramningen. Det man ser på billedet ovenfor er, som det ser ud i dag fra tømrerne. Så du måske mener, at tømrerne burde have skrue-limet forstærkende brædder, sat en ekstra gulvbjælke eller kortling med hul til ventilationsrør?
Hvis jeg skulle beholde krydshøvlen, som den ser ud i dag, kan jeg ikke "fælde ind" min 45x145 til indre loft ifølge skitsen ovenfor uden at skære i reglen, så oversiden kommer under krysset.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.