Da jeg ikke ser ud til at kunne få fat i spærfabrikken i Nässjö, tænker jeg på at bygge mine spær selv. Forsøgte at få hjælp af en bygningsingeniørstuderende, men hun var ikke kommet så langt i uddannelsen endnu. Kan nogen her hjælpe mig ved at fortælle, om dette fungerer? 45 mm trætykkelse, bredde 195 overalt undtagen skråstiverne på A-spæret, som vil blive kløvet til deres 89 mm.
Tagvinkel 27°.
Vi bor i det indre Skåne (Klippans kommune).
Beregnes passende til tungt tag, men hvis det kræver dimensioner, der ikke findes/specialbjælker/whatever fordyrende komplikationer, så gider vi ikke det og lægger plade. Det er sandsynligvis det, det bliver, vil bare sikre, at det kan klare vægten, hvis man får en anden idé.
Hvilken type spærplader er nødvendige, og hvor mange søm/skruer?
Tagvinkel 27°.
Vi bor i det indre Skåne (Klippans kommune).
Beregnes passende til tungt tag, men hvis det kræver dimensioner, der ikke findes/specialbjælker/whatever fordyrende komplikationer, så gider vi ikke det og lægger plade. Det er sandsynligvis det, det bliver, vil bare sikre, at det kan klare vægten, hvis man får en anden idé.
Hvilken type spærplader er nødvendige, og hvor mange søm/skruer?
Hej Cheeta!
Begge konstruktioner vil holde, selvom jeg kan lide stol 2 bedre, i betragtning af ventilationen og isoleringen. Det gør det også lettere at få loftet indvendigt lige.
Har selv bygget masser af stole (af begge modeller) i samme dimension og hældning, til tømrede hytter her oppe i norrland, med masser af sne.
Vær ikke sparsom med længden af spikpladerne.
(Faktum er, at vi oftest ikke har brugt spikplader, men anvendt brædder 22x195 og sømmet på begge sider af tagstolene med sømpistol, 70 og 90 mm søm.
Byg stolene liggende ovenpå hinanden, så bliver de identiske.
Hadé! Johan
Begge konstruktioner vil holde, selvom jeg kan lide stol 2 bedre, i betragtning af ventilationen og isoleringen. Det gør det også lettere at få loftet indvendigt lige.
Har selv bygget masser af stole (af begge modeller) i samme dimension og hældning, til tømrede hytter her oppe i norrland, med masser af sne.
Vær ikke sparsom med længden af spikpladerne.
(Faktum er, at vi oftest ikke har brugt spikplader, men anvendt brædder 22x195 og sømmet på begge sider af tagstolene med sømpistol, 70 og 90 mm søm.
Byg stolene liggende ovenpå hinanden, så bliver de identiske.
Hadé! Johan
Tak for et godt svar!
Tanken er, at begge spær skal anvendes, for at lave en lavtbygget værkstedsdel og en højbygget garagedel (uden skillevæg), for at muliggøre adgang til "loftet" fra gavlen og lægge brædder. Det skal blive en varmgarage, men ordentlig varme, typisk 18-20 grader, skal kun holdes ved arbejde i garagen, ellers kan man muligvis nøjes med at holde 10-15 grader, så de 195 mm, der er plads til i etagedækket, må være tilstrækkelige.
Jeg overvejede at bruge sømplader med ankerskruer.
Hvordan gør man i kippen, hvis man vil samle dem med en brædde 45x170 så højt oppe som muligt, med sømplader vs fastgørelse af brædden? (se billede)
Tanken er, at begge spær skal anvendes, for at lave en lavtbygget værkstedsdel og en højbygget garagedel (uden skillevæg), for at muliggøre adgang til "loftet" fra gavlen og lægge brædder. Det skal blive en varmgarage, men ordentlig varme, typisk 18-20 grader, skal kun holdes ved arbejde i garagen, ellers kan man muligvis nøjes med at holde 10-15 grader, så de 195 mm, der er plads til i etagedækket, må være tilstrækkelige.
Jeg overvejede at bruge sømplader med ankerskruer.
Hvordan gør man i kippen, hvis man vil samle dem med en brædde 45x170 så højt oppe som muligt, med sømplader vs fastgørelse af brædden? (se billede)
Ok! Haj!
Eftersom du bor i Skåne, rækker det nok sikkert med isoleringen, særligt da du ikke skal have fuld varme hele tiden.
Specielt hvis du har tænkt at lave en lem op til "vinden".
Så slipper du for at mange kubikmeter opvarmet luft forsvinder derop.
Spær nærmest gavlspidserne plejer vi at forstærke kun på indersiden og derefter sømme den "klods" mod gavlspidsen.
Det bliver jo alligevel den mest stabile del af tagkonstruktionen.
Sømplade og ankerskrue lyder meget betryggende.
(Tænk hvis man alligevel havde råd til at bygge så stabilt!!)
Hadé! Johan
Eftersom du bor i Skåne, rækker det nok sikkert med isoleringen, særligt da du ikke skal have fuld varme hele tiden.
Specielt hvis du har tænkt at lave en lem op til "vinden".
Så slipper du for at mange kubikmeter opvarmet luft forsvinder derop.
Spær nærmest gavlspidserne plejer vi at forstærke kun på indersiden og derefter sømme den "klods" mod gavlspidsen.
Det bliver jo alligevel den mest stabile del af tagkonstruktionen.
Sømplade og ankerskrue lyder meget betryggende.
(Tænk hvis man alligevel havde råd til at bygge så stabilt!!)
Hadé! Johan
Nej, jeg plejer ikke at sætte en planke imellem i kippen. Bare midlertidigt når jeg rejser spær, så de sidder rigtigt, inden jeg har fået på undertag.cheetah1 sagde:
Fastgøre til stolpen. Der er forskellige måder, f.eks.:
Skær lidt ud af spær på undersiden, (lige meget på alle!) hvor de skal hvile på remmen/overliggeren. Skråsøm. Har du ingen overligger, kan du skære ud af remmen, hvilket er godt for at få samme og rigtige afstand, og mere stabilitet under rejsearbejdet.
Ved overligger kan du sømme "kantbroer" nedad og derefter ind i spæret.
Så meget mere behøver du ikke gøre, hvis du skal have loft, det låser spæret mod indervæggen. Skal du have åbent, søm en planke osv. under hele, som låser mod indervæggen.
Når du rejser spærene, rejs de yderste først og spænd en snor imellem, så kippen havner korrekt. (Stikker meget i øjnene ellers!) Glem ikke at markere spærene når du bygger dem, så du ikke vrider og vender, eller de bliver uordentlige. Lille tip bare. (Vis af gammel skade!
Hav det godt! Johan
Jeg satte vinkeljern der stolene skal stå, dette for at fremskynde rejse/løftning når traktoren var her.
Fæstede dem til hinanden i støttebenene med spredt panel, som jeg havde liggende.
Når så råsponten var på plads, fjernede jeg alle 'støtter'.
Jeg begyndte inderst, mest for at traktoren skulle kunne 'arbejde sig ud/bagud' og havde målt bredden på rammen flere steder, samt krydsmålte den.
Jeg sløsede dog lidt med cc målingen foroven, hvilket fører til, at jeg vil få 'spise op' dette, når taget skal isoleres.
Men som jeg skrev for nyligt i en anden garagetråd - man lever så længe man lærer.
Fæstede dem til hinanden i støttebenene med spredt panel, som jeg havde liggende.
Når så råsponten var på plads, fjernede jeg alle 'støtter'.
Jeg begyndte inderst, mest for at traktoren skulle kunne 'arbejde sig ud/bagud' og havde målt bredden på rammen flere steder, samt krydsmålte den.
Jeg sløsede dog lidt med cc målingen foroven, hvilket fører til, at jeg vil få 'spise op' dette, når taget skal isoleres.
Men som jeg skrev for nyligt i en anden garagetråd - man lever så længe man lærer.
Klik her for at svare