Jeg er ved at rive i væggene for at få reglet cc30 i badeværelset til fliser. Huset blev bygget 68/69. Det er lidt Kajsa Warg over hele byggeriet, har jeg bemærket, jo mere jeg river og bryder. Ikke forkert egentlig, men gud for*****t så mange søm. Tømreren må have fået løn efter, hvor mange og hvor grove søm han brugte.

Aldrig oplevet noget lignende. Lister man bryder løs kan have 10 søm - per meter, til tider mere. Og i alle vinkler, så det kan ikke brydes løs uden at sprække. Jeg tænkte først også at genbruge nogle lister, men det går ikke.
Jeg ser nu, at bag plankevæggen (bestående af genbrugte ramsavede fyrreplanker og grov perlespont), som er ca cc100, er der tjærepap, hvor vi i dag lægger plast, dvs direkte mod varmen. Mit spørgsmål er nu, skal jeg lægge yderligere dampspærre, hvis jeg efterisolerer 10 cm, for tjærepap er vel ikke helt diffusionstæt på samme måde? Så ved jeg ikke, hvor godt det er lavet. Mit gæt er, at man har lagt det som yderligere vindtætning, men som sagt, det er et gæt. For plast i væggene blev vel først mere almindeligt nogle år senere i begyndelsen af 70'erne.
Nogen der måske er stødt på dette før? Tjærepap til tag, i væggen, var noget nyt for mig.
/erber