9,827 læst ·
7 svar
10k læst
7 svar
Tagpanel i skråtag mod væggips - hvad sætter man først?
Hvad sætter man først, når man har skråtag (45 grader), loftpanelet (råspont) eller væggipsen? Vi vil helst undgå loftliste.
Jeg forestiller mig, at hvis man sætter væggipsen først, bliver det pænere, men måske er det lettere at gøre det omvendt?
Et lignende spørgsmål er, hvordan man laver et yderhjørne med panel på den ene side og gips på den anden? I kvisten kommer vi til at få netop det problem. Lader man panelet råde over gipsen eller omvendt, og findes der en måde at undgå en kantliste?
Jeg forestiller mig, at hvis man sætter væggipsen først, bliver det pænere, men måske er det lettere at gøre det omvendt?
Et lignende spørgsmål er, hvordan man laver et yderhjørne med panel på den ene side og gips på den anden? I kvisten kommer vi til at få netop det problem. Lader man panelet råde over gipsen eller omvendt, og findes der en måde at undgå en kantliste?
Hvis du med råspont mener overfladelaget på tagpanelet, ville jeg have gjort sådan her.Dr.SiC sagde:Hvad sætter man først, når man har skråtag (45 grader) tagpanelet (råspont) eller væggipsen? Vi vil helst undgå loftliste.
Jeg forestiller mig, at hvis man sætter væggipsen først, så bliver det pænere, men det er måske lettere at gøre det modsatte?
Et lignende spørgsmål er, hvordan man laver et yderhjørne med panel på den ene side og gips på den anden? I kvisttaget vil vi få netop det problem. Lader man panelet gå over gipsen eller omvendt, og findes der nogen måde at undgå en kantliste?
Monteret gipsen først, derefter kløvet den første tagpanel ca. 50 grader, så får du en tæt samling.
Angående panel mod gips, så kan det lade sig gøre, hvis du vil nørkle lidt. Du kan geringssave panelet 45 grader og derefter lime et lille 45 graders geringsstykke på og afslutte med en blød fuge mod gipsen. Meget nørkleri, men det funker.
Held og lykke
Ja, det er råspont vi har tænkt os, men med den høvlede side nedad. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at kløve den første panel 50 grader, første hvorfra regnet? 50 grader i forhold til hvad? At køre med geringsstykker føles mere end pillende, snarere ingen chance, men du har nok ret i, at det virker.
Det afhænger jo af, i hvilken retning du skal have tagpanelet, men han har nok tænkt sig, at du skal have den på tværs af tagfaldet (eller med andre ord parallelt med højderyggen), og at du så skråklover det bræt, der skal sidde nederst, hvor skråtaget møder væggen, så det får en spids kant, der passer mod væggen uden at der bliver en sprække der.Dr.SiC sagde:
For at pasningen sikkert skal blive god, kløver man til en vinkel, der er lidt "skarpere" end tagvinklen. Hvis man vipper klingen på en bordrundsav 50 grader fra dens normale 90 grader, bliver brættets kant 40 grader, altså lidt skarpere end 45.
Farzan sagde:Det afhænger jo af i hvilken retning du skal have tagpanelet, men han har nok tænkt sig, at du skal have det på tværs af tagfaldet (eller med andre ord parallelt med nokken), og at du derefter snedklyver den bræt, der skal sidde længst ned, hvor skråt tag møder væggen, så den får en spids kant, der passer mod væggen uden at der bliver et mellemrum der.
For at tilpasningen sikkert skal blive god, kløver man til en vinkel noget "skarpere" end tagvinklen. Hvis man vipper bladet på en bordsav 50 grader fra dens normale 90 grader, bliver brættets kant 40 grader, altså lidt skarpere end 45.
Præcis.
Den sidste panel kan du lade gå forbi gipsen og stikke ud 5-10 mm, ligesom mange husproducenter gør med vindueskarm, der ikke skal have gerigt, hvis du forstår, hvad jeg mener. Lad gipsen gå imod, men efterlad nogle mm før panelet og tæt med flexibel fugemasse, så det kan optage bevægelser, der opstår, træk derefter tapet eller væv mod panelet eller mal.Dr.SiC sagde:
barajag och Farzan, det var egentlig ikke overgangen væggen på langsiden og taget jeg tænkte på, men overgangen gavlvæg-tag, gips eller panel først der?
Ola78, det er en fuldt tænkelig løsning, men bliver det pænt, når man ser alle kortenderne på panelen?
Ola78, det er en fuldt tænkelig løsning, men bliver det pænt, når man ser alle kortenderne på panelen?
Aha.Dr.SiC sagde:
Jeg ville have lagt gipsen først, så panelen mod, panelet er jo meget mere holdbart.
Klik her for at svare