Hej,

Er der nogen, der ved, hvilke eksplicitte og bindende krav til materialevalg der gælder for udvendige bygningsdele inden for et par meters afstand fra en (eksisterende) skorsten?

I samråd med vores Arkitekt har vi tegnet en tilbygget taglanterne med tagterrasse på vores eksisterende hus fra '91. En eksisterende skorsten (stablet/muret af en slags letbetonsektioner) ligger dog i dette område, og tanken var bare at "forlænge" denne med yderligere blokke ovenpå.

Den nuværende, endnu ikke indsendte, byggetegning beskriver trægelænder samt (trykimpr.) træ-terrasse som gulv på tagterrassen i overensstemmelse med husets øvrige stil. Se vedhæftet Sketchup-billede som bedre beskriver, hvordan vi har tænkt.

Nu, når vi står overfor at indsende denne ansøgning, begyndte jeg at overveje eventuelle risici for, at denne løsning ikke vil kunne godkendes af skorstensfejeren eller en anden instans?? Gnister fra skorstenen kunne måske nå disse udvendige trædetaljer, selvom den nye skorsten bliver godt 9 meter lang??

Hvis vi tvinges til at fjerne/lukke den eksisterende pejs, vil vi gerne vide det, INDEN vi ansøger; det skal ikke komme som en ubehagelig overraskelse midt i byggeriet...

Hvis løsningen er at bygge en ny ildsted+skorsten et andet sted i huset, hvor langt fra tagterrassen skal den så være?

Gnistfilter ved skorstenstoppen (hvor vi alligevel planlægger en form for ventilator for at få tilstrækkeligt træk på grund af den mekaniske udsugning i huset og et mangelfuldt ildstedsdesign)??

Andre tanker/forslag/begrænsninger?

• 3D-illustration viser en tagterrasse med trægulv og rækværk, en eksisterende skorsten af letbetonsektioner i et hus fra 1991.
A
Hvis du fortsætter med at bygge på skorstenen i samme materiale som tidligere, så må det jo være OK:

Tjek med skorstensfejeren, det er trods alt din lokale skorstensfejer, der til sidst bestemmer dette.

Tak for svar!

Betyder dette måske, at ingen kontrol af regler for skorstene og omkringliggende materialer ved en normal bygning vil finde sted, før alt er færdigbygget, og man ringer til skorstensfejeren for at få en "Installationsbesigtigelse" udført før idriftsættelse af en ny/modificeret ildsted?

Føles lidt sent at få stop i maskineriet der, men sådan er det måske i praksis.

Skal forsøge at få fat i en skorstensfejer, men i praksis er det vel ikke muligt før efter helligdagene, kan jeg tro. Selv en skorstensfejer vil vel sidde hjemme og drikke glögg sådan her i julen, formoder jeg. :-)

Jeg har nu efter meget besvær og vanskeligheder fået fat på to forskellige skorstensfejere, som var villige til at svare på denne type spørgsmål. I princippet fik jeg det samme svar fra begge.

Der skulle ikke være nogen problemer med at have trykimprægneret trædæk og trærækværk tæt på den forlængede skorsten, så længe materialet i skorstenen var "nul-klassificeret", dvs. tilladt at lægge brændbart materiale lige op ad. Isoterm-blokke af pimpsten, som jeg har i resten af skorstenen, skal tydeligvis opfylde disse krav, så det er nok bare at bygge opad med flere blokke af denne type og derefter lade skorstensfejeren godkende det hele, når det er klart.

At gnister og lignende fra skorstenen skulle kunne antænde træaltanen var tilsyneladende ikke et problem ud fra brandsikkerhedsreglernes synspunkt. En kommentar fra en af skorstensfejerne var, at "folk har jo alligevel alt muligt brændbart på deres tagterrasser...." og der ligger vel måske lidt i det.

At lægge tung belægning og have glas+stål rækværk er måske en falsk tryghed for brand, hvis man derefter slæber derhen et stort havemøbel med fluffy puder og stiller ovenpå. Den kan sikkert brænde alligevel, selvom branden naturligvis bliver begrænset i så fald....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.