Har brug for hjælp til at vælge tagkonstruktion.
Skuret bliver 2 rum, 1 uisoleret med åbne vægge til brændelagring og 1 til cykler etc. evt. isoleret. I alt ca. 40 kvm.
Men nu til taget, jeg havde tænkt mig et ståltag med en hældning på 7 grader?
Og hvordan bygger jeg det op stabilt, hvordan placerer jeg tagspærene, så jeg får den hældning, jeg vil have?
Hvorfor vil du have så lav en taghældning? Ved 7 grader er det kun skive- og bånddækning og enkelte andre plademuligheder, der fungerer. Går du op til 10 grader, findes flere muligheder, og ved 14 grader endnu flere. Er ikke 40 kvm meget for brænde og cykler? Det bliver f.eks. 5x8 meter. Det er svært at sige noget konkret om den passende udformning af taget uden at vide skurets bredde. Når du kommer over ca. 4 meter, skal du sandsynligvis kombinere limtræ og konstruktionsvirke eller lave en gitterløsning.
Hvorfor vil du have så lav taghældning? Ved 7 grader er det kun plade- og bånddækning og enkelte andre plademuligheder der fungerer. Går du op til 10 grader, findes der flere alternativer, til 14 grader endnu flere. Er ikke 40 kvm meget for brænde og cykler? Det bliver jo f.eks. 5x8 meter. Det er svært at sige noget konkret om passende udformning af taget uden at vide skurets bredde. Når du kommer over ca. 4 meter, skal du sandsynligvis kombinere limtræ og konstruktionsvirke eller lave en fagværksløsning.
Hej, ja 7 grader er ikke et krav.
Jeg vil dog kun have et skråt tag, ingen spær.
Ja jeg ved, at det ikke er let at svare uden at vide, hvordan jeg har tænkt, jeg er ikke færdig med tegningerne endnu, men vedhæfter et billede, hvor du kan se, at jeg har tænkt at have en bærende væg i midten, og jeg har brug for 40kvm, fordi der skal være meget brænde..
Da blev en del klart. En bredde på 4,8 m bør kunne løses med 45x220 bjælker. Det afhænger lidt af hvilken snezone du befinder dig i. Jeg foreslår mindst 10 graders hældning.
Da klarnede en del. En bredde på 4,8 m bør kunne løses med 45x220 bjælker. Det afhænger lidt af, hvilken snezone du befinder dig i. Jeg foreslår mindst 10 graders hældning.
Men jeg er usikker på, hvordan jeg bygger op mest stabilt ovenover hammerbåndet?
Har kun bygget ved at fastgøre spær tidligere..
Se min sideskitse, hvis det hjælper..
Det er nemmest, hvis du lader væggenes højde følge taghældningen. Så kan du lægge bjælkerne (med lidt injackning) direkte på hanebåndene og fæstne med f.eks. gaffelankre.
Det nemmeste er, hvis du lader væggenes højde følge taghældningen. Så kan du lægge bjælkerne (med lidt indhakning) direkte på remmene og fastgøre med f.eks. gafelanker.
[billede]
Jeg ville skråtave de stående reglar øverst 10° (let med kap-/geringssaven). Desuden skære ud i de stående reglar foroven og indfælle en bærende bjælke der. Så sømmer du en rem ovenpå det hele, det vil da hælde 10° uden yderligere problemer. Vinkelbeslag mellem spær (almindelig regel 45x220 eller lignende).
På denne måde kan du sætte taglægterne uden at skulle bekymre dig om at ramme præcist ovenpå de stående reglar.
Der findes almindelig pap, der klarer 6° hældning, så man behøver ikke bruge noget specielt. Forskellen fra et hus med en masse isolering i taget er, at en eventuel lille lækage i det uisolerede skurtag efter mange år ikke betyder så meget.
Jeg ville skære de stående regler i toppen til 10° (let med kapsaven). Desuden udhule de stående regler i toppen og indfælde en bærende bjælke der. Så sømme en hammerbjælke ovenpå det hele, det vil da hælde 10° uden videre besvær. Vinkelskinner mellem tagstol (almindelig regel 45x220 eller lignende).
På denne måde kan du sætte tagreglerne uden at bekymre dig om at ende præcis ovenpå stående regler.
Der findes almindelig tagpap som klarer 6° hældning, så man behøver ikke anvende noget specielt. Forskellen fra et hus med en masse isolering i taget er, at en lille læk i det uisolerede skurtag efter mange år ikke betyder så meget.
Nu skal jeg til at begynde med taget, og det er vel cc120 som gælder for tagreglerne 45x220 ?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.