Skal bygge et pulpettag (6 grader) med en længde på 6 meter. Taget skal isoleres med ca. 400 mm isolering. Vi skal have fuld højde med skrånende indvendigt tag.

Skal man lægge dobbelte 220x45 (regler på højkant) eller skal man købe kertobjælker?

Hvad er mest økonomisk og bedst?

Mikael_L
Sen kan du også overveje swelite's letregler med. http://www.swelite.com/ Jeg ved ikke præcis, hvad det koster, eller forskellen i pris mod andre systemer. Jeg forestiller mig, at man tjener mere på swelite eller kerto jo større dimension man vælger. Med swelite får du også en lidt mindre kuldebro, da varmen kun slipper ud langs en 12-15mm plade sammenlignet med en 45 mm regel.

Det er woody-butikkene, der har swelite letregel i sortimentet, jeg har kun hurtigt tjekket med sælgeren i en butik om prisen, og vi fandt ud af, at en 170mm R-regel i 5 meters længde ville koste ca. 50:-/m. Altså ca. det dobbelte mod en 170x45. Men dette var jo listeprisen, han indrømmede, at det bliver en anden pris på regler eller bjælkelag til et helt byggeri.

Lige nu har jeg skitseret vægge med 170x45 og krydsreglet med 45mm på både ind- og ydersiden. Da letreglen sandsynligvis mindsker kuldebroen en del, begyndte jeg at tænke, at en 220 R-regel med 45 krydsreglet på indersiden bliver lige så god og sandsynligvis lidt billigere end 170mm R-regel + 45x45.

Men jeg har ingen sikre priser, og heller ikke rigtig styr på hvilke regler, der bruges i hvilke dele af konstruktionen.

Hvis du dykker videre ned i disse letregler og/eller kerto, ville jeg være interesseret i at vide, hvilke priser du ender på for de forskellige systemer.

Du kan i dette tilfælde bruge en H450 på cc1200mm som har dimensionen 70x450mm. Så kan du isolere op til den øvre flangen (træreglen) og tage ventileringen i den. Da isoleringshøjden og ikke lastpåvirkningen afgør dimensionen i dette tilfælde, kan jeg nok sige, at dette er det billigste alternativ, hvis du sammenligner med Limtræ/LVL. Letbjælkerne er desuden betydeligt mere håndterbare, da vægten er en brøkdel af en Limtræ/LVLbjælkes. Plus, at du får en meget mindre kuldebro, da livet (masonitskivan) i bjælken kun er 8mm. Tjek med Beijer eller Opimera i Halmstad eller Varbergs Træ. De bør kunne hjælpe dig med priser. I andet fald kan de sende en tilbudsanmodning til os på Masonite Beams AB (tidl. Swelite).

Tjek som sagt gerne på http://www.swelite.com for mere info. Du kan også tage kontakt med en af konstruktørerne, så vil de hjælpe jer i mån af tid.

mvh Roger E, konstruktør.

Jeg spurgte swelite og til mig sagde de h500, cc 900..
pulttag med hældning på 14 grader dobbeltfalsede ståltag

s60: hvilken spændvidde handler det om så?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.