Jeg skal bygge en indklædt tagfod på en isoleret veranda. Har luftspalte under råsponten og skal ventilere gennem tagfoden. I konstruktionsbeskrivelser ser jeg kun, at man lader en eller flere spalter i underbeklædningen. Jeg synes, det ville se pænere ud at samle disse brædder tæt og i stedet sætte fodbrættet lidt længere ned, så der dannes en spalte mellem dette og råsponten. Spalten beskyttes af tagrenden. Er der noget, der taler imod en sådan løsning?

Billedet nedenfor viser den "almindelige" løsning. Jeg har et vertikalt fodbræt og rendejernene lidt lavere sammenlignet med billedet, så det vil blive lidt mere beskyttet.

Diagram af tagfodkonstruktion med isolering, der viser luftspalter under brædder og detaljer som max afstand i mm. Illustrerer "almindelig" løsning.

//Bernieberg

L
En del sætter helt til og borer huller i fodbrættet, bliver ret mange, dit udestue forbinder så til underkant tagfod, det er jo isoleret og tætlukket formoder jeg, findes ingen luft at udlufte med, kun en løsning tilbage, slippe luft ind fra ude, men sørg for at der er rigeligt af den slags, så indgang ikke bliver for smal samt insektsnet, det har ingen betydning hvordan luften kommer ind, bare at den kommer fra ude.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Hvor godt du end laver forbindelsen råspont - tagrende, kan der måske komme vand ind.

For mig føles det sikrere at tage luften ind nedefra, som på din vedhæftede skitse.
Men du behøver måske at have "luftindtag" mellem hver underspændingsbræt.

L
Der ligger jo fodplade under pap og ud i tagrenden, hvor skal vandet komme ind fra ?

Her er et billede af, hvordan det ser ud, i hvert fald hvis man zoomer lidt. Der ligger som sagt papir under fodpladen (eller rettere sagt språngblecket).

Ydervæg af et hus under konstruktion med vindafskærmning og hvid beklædning, set mod et rødt hus med synlige fittings og tagrender.

At have åbningen nedad er selvfølgelig det absolut sikreste, men jeg synes, det ser lidt kedeligt ud og ville gerne have luftindtaget skjult. Den eneste risiko, jeg ser, er, hvis man ikke får læben på blecket tæt ned i tagrenden, så kan det sprøjte lidt regn ind i tagfoden gennem spalten (og underspikningen, som det så lander på, er jo så tænkt at være helt uden sprækker, så vandet måske har svært ved at finde ud).

L
Ser noget andet, den luft som skal luftes, hvor skal den tage hen, ser ud til at være stoppet mod huset, den skal ud, den skal jo trække igennem konstruktionen.

L Liteavvarje sagde:
Ser noget andet, den luft som skal lufte, hvor skal den tage hen, det ser ud til at være stoppet mod huset, den skal ud, det skal jo trække igennem konstruktionen
Det ses ikke på billedet men ståndskivan er ventileret. Der sidder en krydsfiner på plankestammen med stående lægter bagved, så luften kan trække op den vej og så ned bag panelet (panelet skal gå længere ned end på billedet).

Bernieberg Bernieberg sagde:
men jag tycker att det ser lite tråkigt ut
Kom ned på jorden!

Ingen kigger op og ser om det er 10 mm eller 5 mm sprækker mellem brædderne i underspolingen.
Det er kun dig, der gør det, fordi du er så meget inde i det nu.

Gør ifølge anbefalingerne, så er du hjemme!

• Synes
kulle
  • Laddar…
Jeg bygger det jo kun til mig selv (og fru designchef naturligvis, som har endnu stærkere synspunkter), så om postbuddet eller andre besøgende bemærker sådanne ting eller ej, bekymrer jeg mig ikke så meget om. I min verden er det detaljerne, der skaber hele udtrykket. Men jeg forstår din tankegang og livet ville være lettere, hvis jeg tænkte på samme måde :)

• Synes
KnockOnWood og 1 anden
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Men jeg forstår dit tænk og livet ville være lettere, hvis jeg tænkte ligeså
Godt, så er vi på samme bølgelængde, og jeg har et tip! Oventileret loft, dvs. såkaldt klimaloft. Sådan har vi det, og har faktisk hverken underspikning eller ventilationsåbninger deroppe. Kigger man op under tagskægget, ser man undersiden af hverken underspikning eller ventilationsåbninger deroppe. Kigger man op under tagskægget, ser man undersiden af råspont blot. Det er simpelthen tæt! Snortæt :)

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Godt, så er vi på samme bølgelængde, og jeg har et tip!
Uventileret loftsrum, dvs. s.k. klimatvind.
Sådan har vi det, og har faktisk hverken undertag eller ventilationsåbninger deroppe.
Kigger man op under tagskægget, så ser man bare undersiden af tagbrædderne.
Det er simpelthen tæt! Knaldertæt :)
Tak for tipset, men jeg byggede luftspalte under tagbrædderne i går, så skaden er allerede sket, det var et gammelt billede i indlægget :)

Et dagsfriskt billede af tagskægget. Det hælder mod at efterlade spalten oven for fodbrættet.

Tagfod med synlig spalte over fodbræt på et hus, viser trædetaljer og fastgørelse.

L
Fungerer nok udmærket, lav så stor sprække som du har samvittighed til, glem ikke insektnettet,
ikke godt med flyvekræ som flytter ind, også i sprækkerne mellem panelbrædderne, de er ikke store, de som vil flytte ind

Senest redigeret:
Tak for input alle!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.