Hej!

Hvordan laver man bedst et hul stort nok til en skorsten i en støbt betonhvælving?

Brugte en halv aften i går på at bore til centralstøvsugeren, et lille bitte hul i sammenligning... Lejede en specialboremaskine, men det tog alligevel sin grundige tid, tør næsten ikke tænke på, hvordan det skulle gå til at lave et så meget større hul.

Er der nogen tricks eller genveje?? Er nedbrydning den eneste mulighed?

/Elin

Lyder hårdt. Måske er det en idé at ringe til http://www.betonghaltagarna.nu/ ?
Sandsynligvis har man brug for noget ret solidt udstyr, som måske både bliver dyrt og ligefrem svært at leje..

Jeg ringede den første og bedste hulborer i telefonkatalogen angående hul til varmeflytning gennem betonhulstensvæg, de ville have 1250 inkl. moms for det. Ved ikke om det ville blive meget dyrere hvis det var rigtig beton, men svaret er ikke længere væk end telefonen!

Hvor tykt er betonbjælkelaget, og hvor stor en huldiameter har du brug for?

Betonen er 15 cm. Hvor stort hullet skal være, ved jeg ikke rigtig endnu, har ikke bestemt størrelsen på skorstenen, men jeg ville tro, at det går til cirka 30 cm.

/Elin

Bore tætte huller i en cirkel med en almindelig kraftig slagboremaskine og hugg/bryde derefter det væk. Du behøver ikke noget superbetonhulværktøj. Armeringen kan blive lidt besværlig, men det klarer du.

ojojoj, tror du at det går?
Med tanke på at det tog 1,5 time med betongborringsmuskedundret undrer jeg hvordan det ville gå at tage op så mange huller som det ville kræve for hele cirklen... Men forsøge dur!

/Elin

Det kan ikke være sådan, at betongborelyden er en lille slagboremaskine bare. Har du en rigtig borehammer med sds-bor?

Hvis ikke, så bør du opgradere slagboremaskinen, inden du kaster dig ud i hulboringen.

(forklaring:
En "almindelig" boremaskine med slagfunktionalitet har en borepatron, som man skruer fast boret med - enten i hånden eller med en borepatronnøgle. Disse er totalt værdiløse til at bore i beton.

En borehammer har en borepatron, hvor man trykker boret i uden at skrue på borepatronen. Det er lynlåsning af boret. Denne maskine er lavet til slag. Hvordan de er opbygget mekanisk, gider jeg ikke beskrive. Borene har et såkaldt SDS/SDS+-fæste)

Som Fasting siger: hvis det tog 1,5 time at bore et lille hul til centralstøvsugeren, så har du de forkerte værktøjer. Med en rigtig slagboremaskine/borhammer selvfølgelig med SDS-fatning borer du et 15 mm hul gennem 15 cm beton på under et minut. Jeg har købt en billig med kraftig borhammer hos K-rauta for 495 kr, der kan bore og slå eller bare slå (mejsle) - den ville være mere end tilstrækkelig (sagt med tanke på, hvad udlejningsfirmaerne tager for en dag med boreudgifter osv.). Et sidste tip: tjek så du ikke har vand/afløb/el der, hvor hullet kommer....

Jeg mistænker, at vi taler om forskellige ting... Denne beton kan IKKE bores igennem på et minut, jeg er helt sikker! Væggene i huset går fint, delvis letbeton som er som smør at bore i, men også de mere robuste støbte bærende vægge går relativt let, der kan man nok tale om minutter. Men selve hvælvingen er noget andet. Stenhård beton med ret store gråstensklumper i + armering, hvis man skal tro borekernen, vi fik ud efter sidste boring.
Boret vi brugte, var en solid maskine med et knapt meterlangt bor, der blev fastgjort som en kæmpestor unbrakonøgle uden chuck. Det var tænkt, at man skulle tilslutte en vandslange til den for køling og bortspuling af borestøv, men vi ville ikke gerne have hele isoleringslaget under trægulvet fyldt med vand, så vi vandede i hullet indimellem og kølede boret i en spand. Dette tog naturligvis lidt af tiden, og derudover skulle vi skifte sikringer nogle gange...

Nå, ja, har bedt om tilbud fra et hulskæringsfirma, vi må se, hvordan det går. Er stadig skeptisk overfor, om vi kan klare det selv...

/Elin

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.