Holder på grund af en brandskade i køkkenet med at planlægge en totalrenovering af et 160m2 hus bygget 1978. Store dele af indervæggene er beklædt med værste slags søgræstapet anno 1978, og jeg overvejer simpelthen, om det er værd i stedet for at spartle/gipse over eller dampe skidtet ned, simpelthen gå "all-in", rive al gips ned på alle indervægge i hele huset og sætte OSB+gips med isolering imellem i stedet (i dag er det enkeltgips og 45mm luft, hvilket gør det djævelsk lydt). Så kan jeg også lave al ekstra rørføring pænt (ekstra stikkontakter, TV, Ethernet, whatnot), og desuden får jeg meget bedre lydisolering mellem soveværelserne.
Hele loftet i underetagen og et antal indervægge er allerede blevet fjernet på grund af saneringen, det vil sige, det er nu jeg har chancen for at gøre det "rigtigt", når hele huset er ryddet, og elinstallationer osv. kan ske meget enkelt, inden loftet sømmes på - spørgsmålet er bare, om det er værd det - det bliver jo en del arbejde (som jeg har tænkt mig at gøre selv).
Hvordan ville I have gjort det?
Dernæst har jeg lidt dårlig fornemmelse af tidsforbruget. Har et antal køkkener og småhuse osv. bag mig og kan håndtere værktøj, men når det kommer til at gipse indervægge, så har det kun været småstykker, så jeg har lidt dårlig fornemmelse af, hvor lang tid det kan tage pr. "løbende meter", hvis man tænker sig et normalt hus med normal loftshøjde, normalstore vinduer og døre osv., og at reglerne allerede er på plads, man har adgang til gode værktøjer (dyksave, skrueautomater osv.) samt at alt materialet er på plads. Spartling, slibning og overfladebehandling har jeg bedre fornemmelse af, så det er selve væggens opførsel, jeg spekulerer over.
Hele loftet i underetagen og et antal indervægge er allerede blevet fjernet på grund af saneringen, det vil sige, det er nu jeg har chancen for at gøre det "rigtigt", når hele huset er ryddet, og elinstallationer osv. kan ske meget enkelt, inden loftet sømmes på - spørgsmålet er bare, om det er værd det - det bliver jo en del arbejde (som jeg har tænkt mig at gøre selv).
Hvordan ville I have gjort det?
Dernæst har jeg lidt dårlig fornemmelse af tidsforbruget. Har et antal køkkener og småhuse osv. bag mig og kan håndtere værktøj, men når det kommer til at gipse indervægge, så har det kun været småstykker, så jeg har lidt dårlig fornemmelse af, hvor lang tid det kan tage pr. "løbende meter", hvis man tænker sig et normalt hus med normal loftshøjde, normalstore vinduer og døre osv., og at reglerne allerede er på plads, man har adgang til gode værktøjer (dyksave, skrueautomater osv.) samt at alt materialet er på plads. Spartling, slibning og overfladebehandling har jeg bedre fornemmelse af, så det er selve væggens opførsel, jeg spekulerer over.
Ingen snak. Jeg ville have gjort det om. Da jeg selv skulle bygge køkken, tog jeg gipsen ned og satte 22mm råspont først. Det føles trygt at hænge skabene i.
Så længe det er lige og fladt og kun kræver at løfte pladen derop, går det rigtig hurtigt. Måske 15 minutter per plade hvis man er alene. Men så snart det bliver besværligt trækker det ud. Udskæringer, huller, plader der skal skæres skråt, plader der skal bæres frem og tilbage for finjustering - så løber tiden hurtigt.hevi sagde:Så har jeg lidt dårlig styr på tidsforbruget. Har et antal køkkener og friggeboder etc. bag mig og kan håndtere værktøj, men når det kommer til at gipse indervægge, så er det kun blevet til småstykker, så jeg har lidt dårlig styr på, hvor lang tid det kan forventes at tage per "løbende meter", hvis man tænker sig et normalhus med normal loftshøjde, normalstore vinduer og døre osv., og at stolperne allerede er på plads, man har adgang til godt værktøj (dyksave, skruvemaskiner etc.) samt at alt materialet er på plads. Spartling, slibning og overfladebehandling har jeg bedre styr på, så det er selve vægbyggeriet, jeg spekulerer over.
Ja, det er jo ikke meget skråt loft og lignende, men der bliver jo en del udsnit for el og døre og vinduer og sådan.andersmc sagde:Så længe det er lige og plant, og det kun er at løfte pladen på plads, går det rigtig hurtigt. Måske 15 minutter pr. plade, hvis man er alene. Men så snart det bliver besværligt, trækker det ud. Udsnit, huller, plader der skal skæres skrå, plader der skal bæres frem og tilbage for finjustering - så løber tiden.
Efter at have regnet lidt på, hvor meget skruning det kommer til at blive for at sætte loft og vægge op og desuden lægge forskalling til gulvvarme på første sal, har jeg i hvert fald investeret i en god skruemaskine med forlængerhåndtag - man skal jo også have lov til at være lidt bekvem
Skal du gøre dette, så forkæl dig med et sæt hole-in-one. Letter arbejdet enormt!hevi sagde:Ja, det er jo ikke meget skråt tag og lignende, men der bliver jo en del udtag for el og døre og vinduer og sådan.
Efter at have regnet lidt på, hvor meget skruende det kommer til at blive for at få sat indvendigt loft og vægge og desuden lægge lægter for gulvvarme på overetagen, så har jeg i hvert fald investeret i en justere skruemaskine med forlængergreb - man skal jo have lov til at være lidt bekvem også![]()
Klik her for at svare