2,448 læst ·
6 svar
2k læst
6 svar
tagbjælke som er løsnet - tør jeg trykke den op igen?
En tagbjælke har løsnet, hvilket har fået taget til at svaje mere end normalt. Lidt uhyggeligt. Spørgsmålet er, om jeg tør tage traktoren og bare presse den lige op og så slå den på plads og sømme den fast, så den aldrig løsner sig igen, hehe. Eller om risikoen er, at amatør-meg bare forårsager et korthus, der falder sammen af det hele.
Mærkede, at den vertikale hjørnebjælke (ja, jeg kalder alt for bjælker) må have flyttet sig, for der er en sprække mellem den og væggens horisontale "bjælker"... Det er, hvis jeg først løfter op, så den i hjørnet bliver helt fri, banker den tilbage mod væggen, så løfter taget og sætter den på plads...
eller lader alt være og henter professionelle
hvad tror I, måske svært at se på billederne...
Mærkede, at den vertikale hjørnebjælke (ja, jeg kalder alt for bjælker) må have flyttet sig, for der er en sprække mellem den og væggens horisontale "bjælker"... Det er, hvis jeg først løfter op, så den i hjørnet bliver helt fri, banker den tilbage mod væggen, så løfter taget og sætter den på plads...
eller lader alt være og henter professionelle
hvad tror I, måske svært at se på billederne...
Senest redigeret af en moderator:
Lægger op et lidt større billede med illustrerende pile i stedet, det siger nok lidt mere end mine dårlige beskrivelser, hehe.
Er lidt usikker på, om trin 2 (og 1) overhovedet kan udføres, måske ikke nødvendigt at være så seriøs heller, men trin 3 er jo et must, taget hviler dog på den, men traktoren bør klarer at løfte op for det..
(opdagede at forumet formindskede billederne så måtte tage ekstern hjælp)

Er lidt usikker på, om trin 2 (og 1) overhovedet kan udføres, måske ikke nødvendigt at være så seriøs heller, men trin 3 er jo et must, taget hviler dog på den, men traktoren bør klarer at løfte op for det..
(opdagede at forumet formindskede billederne så måtte tage ekstern hjælp)

Senest redigeret:
havde snedker hos mig for nogle uger siden, den ene mente at cementklumpen var begyndt at skride, og den vertikale bjælke ligesom var skredet til siden eller noget.
Forleden dag slog det mig, i stedet for at løfte og have sig for at forsøge at slå den eksisterende vertikale bjælke tilbage og så løfte tagbjælken op på den;
hvorfor ikke bare tage en ny, ekstra, vertikalbjælke ved siden af, og løfte tagbjælken op på den i stedet... trække lidt sømbånd og vinkeljern osv. så bør det jo blive mere stabilt end i originaludførelsen...
dvs. sætte en ny bjælke under 1'erens pil på billedet.. så kan man sømme 2'erens tynde bjælker fast på den nye osv. osv...
eller hvad tror I (jeg har sådan nogle grove liggende, er vel bare at måle lidt, motorsave den rigtige længde og løfte den på plads med én hånd
Forleden dag slog det mig, i stedet for at løfte og have sig for at forsøge at slå den eksisterende vertikale bjælke tilbage og så løfte tagbjælken op på den;
hvorfor ikke bare tage en ny, ekstra, vertikalbjælke ved siden af, og løfte tagbjælken op på den i stedet... trække lidt sømbånd og vinkeljern osv. så bør det jo blive mere stabilt end i originaludførelsen...
dvs. sætte en ny bjælke under 1'erens pil på billedet.. så kan man sømme 2'erens tynde bjælker fast på den nye osv. osv...
eller hvad tror I (jeg har sådan nogle grove liggende, er vel bare at måle lidt, motorsave den rigtige længde og løfte den på plads med én hånd
Klik her for at svare