I
Hej,

Vi har et træhus fra 70'erne med en mexiteglfacade. For det meste ser den godt ud, men nogle steder er der revner og skader. I nogle tilfælde er 2-3 sten faldet af i en gruppe, mens mørtlen sidder tilbage. Mit spørgsmål er, om det er okay at lime dem fast med en form for stenlim, eller om man skal fræse fugerne ud og lægge ny mørtel? Væggene er ikke bærende, men kun for udseendet.

Det har jeg ikke prøvet, men jeg ville ikke tøve med at prøve. Jeg har med succes limet skifferplader med vådrumssilicone på vores terrasse. Idéen fik jeg fra monteringsanvisningen til en pejs, som jeg hjalp en ven med at montere. Der blev vådrumssilicone brugt til at montere klebersten på pejsens yderside.

Edit: Mexitegl kan nok være følsomt for nuancen, hvis det man limer med, stikker frem udenfor limfugen, men det behøver det måske ikke at gøre. Sandsynligvis lettere at få det næsten usynligt sammenlignet med at farvetilpasse ny fugemasse til den ældre. Sandsynligvis kan man lime sten med lidt af hvert, men det er nok godt at kontrollere, at temperaturområdet er tilstrækkeligt først.

Senest redigeret:
P
Lim. Smart idé!
Nøje ikke spilde. Det plejer at være sværere at farvematche fugen, da det er almindeligt med kulørbruten til mexitegel.

I
Ja det blev Tec7 og Biltemas multibond, d.v.s ting jeg havde hjemme, håber det holder i længden.

• Synes
TommyC
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.