For et par uger siden opdagede jeg, at ud over at det regnede i tagrenden (hvilket er OK), dryppede det også på undersiden af den del af taget, der stikker ud ca. 30 cm over garagen. Yderst på denne del er der en nedløbsrør, som jeg tænkte burde opsamle vandet... Nogle dele af undersiden af den tagdel, der stikker ud, er lidt "halvbløde".

Da jeg gik op på garagen, så jeg følgende:
Metal tagrende med mulig for kort metalplade og brug af silikone ved kanten af taget for at stoppe vandlækage på garagets udhæng.

Et par ting jeg spekulerer over:
a) Jeg mistænker, at bliktaget er for kort, hvilket sandsynligvis gør, at alt vandet ikke kan løbe til tagrenden, men i stedet løber noget ind bagud og ned.

b) Man har tidligere forsøgt at bruge silikone for sandsynligvis at forhindre, at vandet løber bagud.

Spørgsmål 1) En blikkenslager sagde, at denne type plade skal man ikke bruge på sådan et garagetag pga. hældningen / belastningen og afløbet. I stedet skal man bruge tagpap, som man "svejser" (?) som går hele vejen frem til tagrenden. Er det korrekt? Skal jeg skifte til tagpap? Hvis I mener, at man kan beholde bliktaget - kan man forlænge pladen på taget, så vandet løber ned direkte i renden?

Spørgsmål 2) På indersiden i garagen ser jeg, at dele af loftet har været fugtskadede, og nogle dele af isoleringen er mørke/sorte. I hvilken rækkefølge skal jeg rette op? Lægge taget om? Ordne loftet først? Ordne alt, mens man lægger taget om?

Sådan ser taget ud, når sne fra huset løber ned:

Taget på et garage med bølget metaltag er dækket af smeltende sne. Træer og husets tag ses i baggrunden. Sne smelter mod tagrenden.

Senest redigeret:
Selv dobbeltfalsede plader burde fungere på dit tag, så du behøver ikke have pap.

Forlængelse af pladen kan fungere, men jeg tror, at du risikerer at få vand, der kryber tilbage langs pladen, hvis du ikke fikser en god drypliste eller alternativt saver pladen af på en eller anden snedig måde.

Men det som jeg har nu er vel ikke dobbeltfalsede plader (det jeg har er vel korrugeret tagplader), eller mener du, at det kunne være et alternativ til pap?

Hvad er fordelene ved dobbeltfalsede plader?

Ja, din plade er korrugeret. Dobbeltfoldet plade er et alternativ til papp.

Din korrugerede plade er sammensat, så vandet skal løbe fra en højere liggende plade til en lavere, men jeg tror, at det fungerer dårligt ved for lav taghældning. En foldet plade er i stedet sammensat på siden med en forhøjet kant og burde ikke være lige så afhængig af taghældningen.

Falsat tag skal have en mindste hældning på 5,7 grader (1:10) i særlige tilfælde, hvis der ikke er nogen hindringer, og pladen kan laves i én længde, kan man gå ned til 3,6 grader (1:16). Så plade er ikke givet, et godt svejset pappan er et godt tag.

Ser ud til at være for fladt til dobbeltfalsede plader, så jeg ville ikke lægge det, jeg ville lægge svejset pappan. Svejset pappan betyder, at samlingerne på pappen brændes sammen med en gasbrænder.

Denne plade er ikke godkendt til denne taghældning. Desuden er den for kort. Resterende arbejde inkluderer at fjerne pladen, montere ruplanker eller tilsvarende samt montere en gummiasfaltmåtte, som har 20-30 års garanti.

Gummiasfaltmåtte er vel moderne papptag?

En måske lidt dumt spørgsmål, men hvordan plejer man at gøre for at dække taget fra det, at man har revet metallet af, indtil nogen hjælper med tagpap? Er der nogle specielle presenninger?

Overvejer at rive det selv, se på materialet under og derefter, når det er fixet, bede nogen komme. Og selvom der er en booket dato, så kan der jo være et lille hul eller begynde at regne...
For man skal vel ikke behøve at bygge en slags telt omkring?

Der findes billige presenninger på Jula, Byggmax etc som du kan bruge men også tjek vejrudsigten og planlæg gælder!.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.