Halløj!

Var oppe og kontrollerede taget på torpet fra 1800-tallet tidligere i dag.
Nu er det sådan, at nogle tagsten er ødelagte, og nogle er halverede, hvordan det nu går til? :)
Under tagstenene er der ingen pap, kun brædder (planker), hvilket betyder, at det regner direkte ind på taget nogle steder.
Nu til spørgsmålet, er det bare at sætte nye, hele tagsten på, eller skal jeg lægge hele gøjemøget om?
På de steder jeg kiggede på, var det ikke råddent, men brædderne var rigtig fine, dog våde!!
Hvis det nu er sådan, at det blot er at supplere op med nye tagsten, så hvor finder jeg disse? Det er to-kupet?
Er det standard?

/P

Da det er 2-kupet, er det sikkert en lidt nyere type tegl, hvis jeg ikke har misforstået dette. Se f.eks. www.mtak.se, de har nogle tips og en del brugt at kigge på.

Jeg har på fornemmelsen, at Vittinge tegl har tre forskellige længder på deres tagsten. Hvis du er heldig, passer en af dem. Bredden plejer ikke at variere så meget.

Skal straks tjekke dem!
Så I mener, at det bare er at lægge nye tagsten på og ikke bekymre sig om at gøre noget ved taget, såsom at lægge tagpap osv?

Det er nok aldrig forkert at sørge for, at der kommer pap som beskyttelse under, men lige nu er det nok ikke tiden til at rive alle tagstenene væk. Men at få noget på plads, der gør, at det ikke bliver mere vådt, er nok ret akut. Det er jo af den grund, man har pap under, for at det skal kunne tage eventuelle skader på teglet, indtil det er en lidt bedre tid til at udskifte dem, så man slipper for at holde skarpt øje hver gang, det regner.

Ok, ja det føles jo også som om det blev bygget lidt anderledes før, og at det var meningen, at også træet skulle kunne tåle lidt vand. Det er jo relativt kraftig hældning, og brædderne ligger på "rigtig" måde så at sige, med kortsiden nedad, så vandet let løber af.
Så føles det jo også som om det burde tørre op ret let efter det har regnet!

Er det normalt ingen pap under teglene på torp fra 1800-tallet, eller er dette noget unikt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.