4,311 læst ·
13 svar
4k læst
13 svar
Tag der hælder - inden for tolerance eller ej?
Hej
Jeg har brug for at konsultere jeres ekspertise vedrørende mit loft i gangen, som hælder.
Som I kan se på billedet, hælder det en hel del, og det kan ses tydeligt. Målelængden (den sorte linje) er 2,25 m/2250 mm.
Den store bygherre, der har bygget lejligheden, og som jeg har reklameret denne fejl mod, vurderer/påstår, at dette falder inden for normen, og at så længe garderobeskabet fungerer som det skal, "er alt som det skal være".
Ved spørgsmålet om hvilken tolerance og branchestandard de følger, henviser de til AMA tabel 43.E/-1, hvor tolerancen for hældning er følgende:
Hældningen ved målelængden (L) må være L/600, dog mindst ±5 mm og højst ±20 mm
I mit tilfælde er målelængden 2250 mm, og på denne længde hælder mit loft altså 20 mm (den røde linje på billedet i sammenligning med den gule) hvis jeg læser denne formel korrekt, så er den højeste tolerance for målelængder op til 3 meter ±5 mm, og alt fra 3 meter og opad må hælde maksimalt ±20 mm.
Har jeg forstået det korrekt, at i mit tilfælde og min målelængde på 2250 mm, så hælder loftet altså for meget? Ser I om jeg har nogen chance for at få dette reklameret, hvis jeg tager en egen bygningsinspektør ind og driver dette juridisk mod den store bygherre?
Evigt taknemmelig for al den hjælp jeg kan få.
/G
Jeg har brug for at konsultere jeres ekspertise vedrørende mit loft i gangen, som hælder.
Som I kan se på billedet, hælder det en hel del, og det kan ses tydeligt. Målelængden (den sorte linje) er 2,25 m/2250 mm.
Den store bygherre, der har bygget lejligheden, og som jeg har reklameret denne fejl mod, vurderer/påstår, at dette falder inden for normen, og at så længe garderobeskabet fungerer som det skal, "er alt som det skal være".
Ved spørgsmålet om hvilken tolerance og branchestandard de følger, henviser de til AMA tabel 43.E/-1, hvor tolerancen for hældning er følgende:
Hældningen ved målelængden (L) må være L/600, dog mindst ±5 mm og højst ±20 mm
I mit tilfælde er målelængden 2250 mm, og på denne længde hælder mit loft altså 20 mm (den røde linje på billedet i sammenligning med den gule) hvis jeg læser denne formel korrekt, så er den højeste tolerance for målelængder op til 3 meter ±5 mm, og alt fra 3 meter og opad må hælde maksimalt ±20 mm.
Har jeg forstået det korrekt, at i mit tilfælde og min målelængde på 2250 mm, så hælder loftet altså for meget? Ser I om jeg har nogen chance for at få dette reklameret, hvis jeg tager en egen bygningsinspektør ind og driver dette juridisk mod den store bygherre?
Evigt taknemmelig for al den hjælp jeg kan få.
/G
Tak for svar. Det er nybyggeri.E etompau sagde:
Hvordan ser mulighederne ud for at rette op på dette? Hvis ikke det går, kan man kræve nogen form for erstatning?
I så fald må lejlighederne vel allerede en gang være blevet besigtiget inden indflytning
Har lidt svært ved at følge med her, har du personligt bestilt et arbejde/tjeneste af et firma for at montere garderobeskabe i din lejlighed, og nu hælder disse på grund af et skråt loft?
Har lidt svært ved at følge med her, har du personligt bestilt et arbejde/tjeneste af et firma for at montere garderobeskabe i din lejlighed, og nu hælder disse på grund af et skråt loft?
Jeg kan være meget konspiratorisk, men min fornemmelse både ved inspektionen inden indflytning samt ved 2-årsinspektionen er, at inspektionsfirmaet er meget partisk. Man anstrengte sig ikke engang for at måle dette, men målingen er sket af en repræsentant fra bygherren, som ikke er certificeret inspektionsmand, og det var samme mand, der påstod, at det må hælde 2cm på denne målelængde. Inspektionsmanden ved 2-årsinspektionen målte ikke, men observerede dette og vendte sig derefter til bygherrens repræsentant, som sagde, at han havde målt, og at det er inden for tolerancerne.E etompau sagde:
Nej, disse garderober i gangen var en del af standardopsætningen for samtlige lejligheder i bygningen, så det er ikke et tilvalg.
OK så tror jeg, at jeg forstår. Ville sige, at det er udsigtsløst at ordne eller få erstatning for. At lave taget om er en så stor omkostning i forhold til afvigelsen, at det gør man simpelthen ikke.
Måske kan det lade sig gøre at trylle lidt med specialbyggede lister, som kompenserer for hældningen.
Måske kan det lade sig gøre at trylle lidt med specialbyggede lister, som kompenserer for hældningen.
nej du var ikke uklar så nu at det stod i din tekst.A Analytica sagde:
Bare undre de er jo nemmere hvis man er part mod entreprenøren så har man lidt pres.
men i et sådant tilfælde så har jo allerede bygherren og entreprenør lavet en aftale så ikke meget at gøre
Så man kan ikke forvente nogen som helst kompensation? Med andre ord bare at lægge alle forsøg ned.E etompau sagde:OK då tror jeg, at jeg fatter. Ville sige, at dette er udsigtsløst at fikse eller få erstatning for. At lave taget om er en så stor omkostning i forhold til afvigelsen, at det gør man simpelthen ikke.
Måske kan det lade sig gøre at trylle med lidt specialbyggede lister, der kompenserer for hældningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 indlæg
Havde du selv været bestiller, så havde du måske kunnet få noget lidt.
Når noget er blevet forkert i et byggeri, så er hovedprincippet, "gør om, gør rigtigt". Men hvis omkostningen for at gøre om er urimeligt stor i forhold til værdien af fejlen for bestilleren, så kan entreprenøren i stedet vælge at kompensere økonomisk. Den kompensation skal da relateres til hvilken skade bestilleren har pga. den ikke afhjulpne fejl.
I dette tilfælde er den skade sandsynligvis tæt på nul.
Når noget er blevet forkert i et byggeri, så er hovedprincippet, "gør om, gør rigtigt". Men hvis omkostningen for at gøre om er urimeligt stor i forhold til værdien af fejlen for bestilleren, så kan entreprenøren i stedet vælge at kompensere økonomisk. Den kompensation skal da relateres til hvilken skade bestilleren har pga. den ikke afhjulpne fejl.
Forstår. Desværre er man sjældent bestilleren selv, men det er foreningen (som ved byggeriet styres af bygherren)H hempularen sagde:Havde du selv været bestiller, så havde du måske kunnet få noget lidt.
Når noget er blevet forkert i et byggeri, så er hovedprincippet, "gør om gør det rigtigt". Men hvis omkostningen for at gøre det om er urimeligt stor i forhold til værdien af fejlen for bestilleren, så kan entreprenøren i stedet vælge at kompensere økonomisk. Den kompensation skal da relateres til, hvilken skade bestilleren har pga. den ikke udbedrede fejl.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 indlæg
Bare for at være lidt petimeter. Bygherre er den, der bestiller et byggeri, sandsynligvis foreningen i dette tilfælde.
Du kan jo påpege det til foreningen. I visse tilfælde med nybyggeri, så tager man en runde efter en periode og regulerer diverse fejl, der er opdaget. Da kan det være både tiltag, men også en klumpsum for mindre afvigelser til foreningen. Dvs. du personligt får sandsynligvis ingen erstatning, men det kan jo hjælpe jeres fælles økonomi i foreningen.
Du kan jo påpege det til foreningen. I visse tilfælde med nybyggeri, så tager man en runde efter en periode og regulerer diverse fejl, der er opdaget. Da kan det være både tiltag, men også en klumpsum for mindre afvigelser til foreningen. Dvs. du personligt får sandsynligvis ingen erstatning, men det kan jo hjælpe jeres fælles økonomi i foreningen.
Klik her for at svare