Hej!

I forbindelse med isolering/drænering skal vi lægge et nyt rør til en elkabel mellem beboelseshus og garage. I øjeblikket er der kun lagt et enkelt 10A elkabel under jorden, og dette skal erstattes med en ny forsyning og en egen elcentral i garagen. Den eksisterende gennemføring er forseglet med noget hårdt og med største sandsynlighed lavet, da huset blev bygget, dvs. muret mellem letklinkerblokkene. Jeg planlægger at bore et nyt hul, som en gul slangepasser gennem (50 mm, hvis jeg husker rigtigt) og få elektrikeren til at trække kablet igennem og slutte til centralen.

Mit spørgsmål er nu, hvad skal man forsegle med omkring dette rør? Det vil være, hvor det nuværende kabel går, dvs. ca. 30-40 cm under jorden (hvis jeg målte rigtigt). Det er jo ikke ønskværdigt, at det begynder at lække, bare fordi man har omlagt elektriciteten :p. Jeg havde også tænkt mig at tætne røråbningen med passende blødt isoleringsmateriale (glasuld, isolering som sidder omkring vandrør eller tilsvarende?), for at undgå kuldeindtrængen gennem røret.

Tak på forhånd!
Stefan

Som amatør kan jeg synes det lyder unødvendigt at trække 50-millimetern gennem væggen, den kan du vel afslutte nogle cm før og bare bore for kablet gennem muren, og tætte med en eller anden masse typ sika eller noget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.