Jeg har et hus, der lige er blevet efterisoleret, og jeg er også i gang med indersiden med gipsning. Mit spørgsmål er om dampspærrens tilstedeværelse eller fravær der, hvor ydervæggen møder skorstenen i et hjørne, og hvor der også står en kamin. Det føles som om bygningsplasten bliver svær at tætne mod skorstenen, og det bliver måske mindre godt med en "lækende" dampspærre ved kaminen end uden helt?

Ola78
Jeg gjorde således, at jeg mod vores skorsten satte sauna-folie som dampspærre tættest på skorstenen. Denne er jo lavet til at klare højere temperaturer end den almindelige plast. Først gjorde jeg således, at jeg trak en streng med butyltætningsmasse, som også tåler høj temperatur, pressede folien fast i massen, og så tape jeg også folien med T-emballage T-flex til dampspærre, som fæstner på forskellige materialer og tåler høje temperaturer. Har du brændeovnen tilkoblet skorstenen eller havde den et eget rør? Jeg ved ikke, hvor godt min metode fungerer mod et brænderør, mistænker at det bliver væsentlig varmere end en skorsten.

Hvorfor skal man have en dampspærre mod en skorsten?

En isoleret væg forstår jeg, men hvad kan der ske med en mur?

Ola78
mycke_nu sagde:
Hvorfor skal man have dampspærre mod en murstock?

En isoleret væg forstår jeg, men hvad kan der ske med en mur?
Det jeg beskrev var, hvordan jeg tætnede dampspærren i loftsbjælkelaget mod murstocken. Vores murstock står midt i huset, så ydervæggen er ikke et problem. Men havde murstocken stået ved væggen, havde jeg bare trukket plasten mod og tætnet på samme måde som i bjælkelaget.

Min skorsten står ved ydervæggen, det er der, hvor ydervæggen støder mod skorstenen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.