Bor permanent i en gammel vinterisoleret sommerhus med tilbygget ekstra soveværelse. Soveværelset er tilbygget år 2000.
Jeg overvejer at udskifte det grimme loft i soveværelset, som er af typen lignende beklædning på en ydervæg.
Det er groft og der er mindre revner, og jeg mistænker det for at lække varme og fugt som en si op til loftet.
Jeg har lidt fugtproblemer på loftet.
Der er i dag en dampbremse i form af en fiberdug mellem beklædningen og glasfibermåtterne på loftet.
Planen er at rive beklædningen ned og slå ny, pæn perlespon (formentlig hvidvokset) eller anden passende loftpanel op.
Bør jeg erstatte dampbremsen med en dampspærre.
 
S SirKnasen sagde:
Bor permanent i en gammel vinterbonet sommerhus med tilbygget ekstra soveværelse. Soveværelset tilbygget år 2000.
Jeg overvejer at udskifte det grimme loft i soveværelset, som er af typen lignende lågepanel på en ydervæg.
Det er groft og mindre revner findes, og jeg mistænker, at det lækker varme og fugt som en si op til loftet.
Jeg har lidt fugtproblemer på loftet.
Der er i dag en dampspærre i form af en fiberdug mellem lågepanelet og glasfibermåtterne på loftet.
Tanken er at rive ned lågepanelet og sømme ny fin perlespont op (formentlig hvidvokset) eller anden passende loftpanel.
Bør jeg erstatte dampspærren med en dampspærre.
Nja, det vil nok ikke gøre forskel i et soveværelse. Hvor tyk isolering findes på loftet?
 
  • Synes
SirKnasen
  • Laddar…
Luftbevægelser fra varm til kold side skal man forsøge at forhindre så godt det lader sig gøre. Hvis dugen, der sidder der i dag, er en "rigtig" dampbremse og ikke en enklere vinddug, burde den fungere, så længe den er hel.
 
  • Synes
SirKnasen
  • Laddar…
Ja, det er jo ikke umuligt, at det bare er en enklere vinddug, måske endda sandsynligt. Det må jeg helt klart undersøge. Jeg har målt tykkelsen på isoleringen, og den er nogle steder kun 20 cm. På tykkeste steder omkring 30 cm. Det er i den nærige ende, men jeg synes ikke, det har været unormalt varmt på loftet om vinteren. Kun et par grader over udendørstemperaturen. Høj luftfugtighed er der dog, og mikrobakteriel vækst på indersiden af ydertaget. Men på den anden side, så har der jo været næsten 100% luftfugtighed udenfor konstant fra oktober til slutningen af februar, og så bliver det jo fugtigt også på det udendørsventilerede loft.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.