Hvordan ser I på følgende konstruktioner? Spekulant på et hus med følgende oplæg:
Ser fordel med OSB-plade bag gips (mere solid konstruktion og bedre fæstning osv...). Vindtætningsplade burde jo også være mere pålidelig end dug f.eks.?
Når det kommer til taget, er jeg usikker - YAP 2200 er en damptæt pap. Det burde vel betyde, at rum nedenunder skal være ventileret. Altså luft skal kunne komme ind i tagfoden og op i loftsrummet + evt. ventiler på gavlene?
Det ser vel OK ud.
Vi har lignende opbygning af væggene, men med 45x170 og ikke 45x195. Det er ikke bæreevne, der styrer det, men hvor meget isolering du får plads til. (vi har vindpapp og ikke gips og pudsplade og puds på det, de kalder spigerlister, ikke træpanel)
Når det gælder ventilation på loftet, burde de vel have luftspalte mod råsponten nærmest facaden, hvor løsullen ellers tætner og så ventilation i kip. Vi valgte en type "korrugeret" flamingoplade, som var let at skære til og sømme op mod sponten mellem spær. Jeg overvejede lister og Masointe først, men synes flamingopladen var praktisk.
Vi har løsuld af "papir" og ikke glasfiber, så vi har en diffusionåben dug i loftet og ikke plastfolie.
OSB og gips bliver stabilt at skrue i, når man sætter ting op på væggene. Vi har det også i indervæggene, lidt mindre lydisolering end dobbeltgips, men tilstrækkeligt godt fra det perspektiv for os.
Hvordan ser I på følgende konstruktioner? Interessent til et hus med følgende arrangement:
[billede] [billede] [billede]
Ser fordel med OSB-plade bagved gips (mere holdbar konstruktion og bedre fastgørelse osv...). Vindsikringsplade burde jo også være mere pålidelig end en dug fx.?
Når det gælder taget, er jeg usikker - YAP 2200 er en damptæt pap. Det burde vel betyde, at områderne nedenunder skal være ventileret. Dvs. luft skal kunne komme ind i tagfoden og op i tagrummet + evt. ventiler på gavlene?
Ja ventilation skal der være men.... er det en god bygherre, så tager man det for givet. Ligeledes vindskærmere samt insektsnet.
Vi købte huset og overtager snart. Det bliver spændende at se, om den nævnte tagkonstruktion indeholder de sædvanlige luftspalter. Jeg har forstået det sådan, at dette ikke altid specificeres, da det ofte tages for givet (mærkeligt fremgangsmåde synes jeg).
Hvis taget ikke er ventileret, så er konstruktionen, i kombination med den diffusionstætte pap YAP 2200, forkert hvis man ikke har en variabel dampbremse indefra. Kompakte konstruktioner (del af taget) kræver jo den rigtige type pap. Ellers har man jo to tætte sider, som ikke lader fx byggefugt og evt. indtrængende vand slippe igennem. Har jeg forstået det hele rigtigt?
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.