Okay, men hvordan gør man på de sider, hvor en ny isoleret plade støbes mod en gammel eksisterende kold grund?

Skulle tro at ngn isoleringsplade, gnagersikret på kanterne, mellem eksisterende grund og ny grund/plade er passende.

Hmm så celleplast duer ikke?

Det gør det nok. Det regnes vel som isolering?
Har set i andre tråde, at der har siddet frigolit imellem, nogle gange tykkere, nogle gange tyndere.
Frigolit er jo favoritmaterialet til fundamenter i dag.
(Det er kun mig, der af princip mener, at plast ikke hører hjemme i huse, andet end hvor ingen fornuftige substitutter findes, dvs. elmtrl.)

Jeg er nok mere bange for, at pladen glider, hvis den ikke forankres ordentligt.
Med støtte på kun to sider, på lerjord, med tung bygning, føles det som en risikabel konstruktion.
Du burde sørge for, at jorden er ordentligt funderet, ikke bare ovenpå lerjord.

Tænker at bygningen ikke er så tung? Trækonstruktion lavt til loftet og pladetag.

Tænker at fjerne al jord og fylde op med grus derefter makadam 15 cm øverst.

Så ved jeg ikke hvor meget det hjælper at forankre vægge og tagkonstruktion i tilstødende bygninger?

Corre:
Hvis jorden rundt omkring ikke hælder nævneværdigt, så bør glidning vel ikke være et problem?

Matjord fjernes og erstattes med grus og makadam, er det ikke standardforberedelsen siden lang tid tilbage?

Jeg tænker på hævningen af jordniveauet, og at der kun er støtte i de to yderkanter. Bare støbning af 40m2 med 100mm plade vil veje ind på et tocifret antal ton.

Lader plejer at være bygget efter enklere principper og lidt går det, så går det princip, så hvis et par søjler har bevæget sig 10-15 cm er det ikke hele verden, og det kan altid lade sig gøre at grave ud og erstatte stengrunden bagefter. Det er ikke helt det samme princip med en plade på jord og et bolighus ovenpå, mener jeg.

Men jeg er, som mange andre, lægmand i denne sammenhæng. Bygger hellere lidt ekstra end at risikere noget.

Skal bruge l-element 40cm.
Virker det at lade 30cm af disse stikke op over jordniveau, eller findes der nogle sådanne begrænsninger?

Det er vel måske når du støber, at du kan have brug for at modfylde lidt ekstra.
Der bliver ret store bevægelser, når man vibrerer betonen.

Tænkte køre med vibrationsfri beton men så bliver formtrykket vel desto højere..??

Tror nok det bliver mindre faktisk

Hvordan måler man egentlig nemmest ud, når man skal støbe tilbygning mod gammel bygning.

Krydsopmåling fungerer vel ikke rigtig der?

Kan man lave en gigantisk vinkelhager på ca. 3x3 meter i 45x95? :)

Kan man krydsmåle ifølge billedet først måle den sorte diagonal og derefter måle den røde diagonal for at finde ud af, hvor det nye yderhjørne skal være?

Rød og sort linje på foto af husmur markerer diagonaler; bruges til at måle yderhjørne præcist i konstruktionsprojekt.

Ellers kan du jo kigge langs væggene på tilbygningen og husgavlen, og sigte ind et punkt der, hvor de møder hinanden.
Brug gerne en snor til hjælp.

Og gå ikke ud fra, at den gamle bygning og tilbygningen er bygget perfekt i 90°!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.