Desværre ikke det bedste miljø for en torpargrund.
Men en åben grund kan fungere, helt udeventileret.
Plintgrund dvs

Torpargrund med støbt uisoleret plade i bunden..?

Nej. Plinter som graves ned, støbes på stedet eller lignende. Derefter fiberdug og granitskærver mellem plinterne.
På plinterækkerne bygger du et gulvregelværk som normalt, dog med en vis tilpasning i strøisoleringen (minerit og trykimprægneret planker som bærende element for strøisoleringens plade).

Den er derefter helt udluftet, eventuelt kun en simpel espalier eller lignende som sneskærm.

http://www.traguiden.se/konstruktio...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/

• Synes
Larsa
  • Laddar…
Ok ingen ha

Ok ingen som rigtigt har kommenteret uisoleret plade med gulvbjælkelag på 60cm over pladen.

Hvis vi ser bort fra økonomien, er dette en god konstruktion eller en risikokonstruktion på linje med torpargrund?

Jeg har også tænkt på det, hvis man ser bort fra omkostningerne, så burde det jo være perfekte forhold med støbt plade under torpargrund bliver jo samme fordel som kælder bare uden samme problem med indsivende fugt

Ville være meget interessant med en, der er kyndig på området.. :)

• Synes
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det vi "kunniga" ikke forstår er, hvad den støbte plade skal udfylde for funktion.

En forklaring på dette er altså, hvad vi gerne vil se.

Selvom man alligevel har en betonbil ude, så er der jo omkostninger forbundet med pladen.
Forarbejde, gravning, makadam/grus, armering, kantelement...

Som sagt, hvorfor :x

Jeg tænker at have en traktorgraver, der skal arbejde på stedet under alle omstændigheder næsten gratis.

Jeg tænker, at en uisoleret plade med gulvbjælkelag 60 cm over pladen fjerner fugtproblemerne med en traditionel krybekælder?

Jeg tænker ikke kantlement, men træform, som man derefter murer 3 rækker letklinker på.

Den eneste forskel i omkostninger tænker jeg egentlig er lidt mere beton og lidt mere makadam?

Jeg har desuden en hel del 10 cm cellplast liggende, ved ikke hvordan jeg kunne bruge denne på bedste måde....

Det er ikke den stigende jordfugt, der er det store problem med krybekældere. Det er ventilationen med kold udeluft.
Så en krybekælder med uisoleret plade er i princippet ikke spor bedre end "almindelig" jord under.

Derfor er det for en krybekælder enten en luftaffugter eller en varmgrund, der gælder.

Ok, hælder mod isoleret plade i stedet og trin op til resten af lejligheden.

Tænker at bruge L elementer i de 2 nye ydervægge. Kan jeg bare støbe beton direkte mod de gamle ydervægge på de 2 andre sider?

Hvordan isolerer jeg så de gamle fundamenter? Med en ny væg på indersiden, som isoleres med f.eks. Mineraluld?

Hvis jeg forestiller mig et fundament på jorden, men ønsker at hæve gulvniveauet ca. 60 cm fra jorden på billedet, hvordan gør man så?

:)

Du støber en grundsokkel, så fylder du med knust sten i grundrammen til ca. 300mm under gulvniveau, 200mm celleplast og 100mm betonplade. Drænering som vanligt i højde med grundsålens underkant.

http://www.byggatill.se/Grundlaeggning.html

Okay, jeg overvejer at bruge L-elementer alligevel, højden passer nok rimeligt. Hvordan placeres disse, skal man fylde noget mod L-elementerne på en eller anden måde, eller placerer man dem bare? Kan L-elementerne stå i jordniveau, eller skal de stå dybere?

Jeg tænker kun at bruge L-elementerne på de 2 sider, der ikke har tilstødende bygning. Hvordan bør jeg gøre ved den tilstødende bygning? Kan jeg støbe beton direkte mod denne sokkel, eller bør jeg isolere på en eller anden måde? Den ene tilstødende bygning har krybekælder (langsiden), og den anden bygning har uisoleret plade på jord (kortsiden).

Kompliceret post, men håber I forstår, hvad jeg mener...

Søg på youtube om støbe plade. Der får du videoer og svar. Men ja, l støtterne skal genfyldes udenpå med mindst 50% højde med makadam, ellers risikerer formen at gå i stykker, når betonen fyldes på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.