Er i startgruppen for årets forskellige små projekteringer. Det inkluderer blandt andet at bygge to soveværelser på ca. 40kvm i alt til en eksisterende lejlighed.

Spørgsmålet er, hvordan ville I løse fundamentet her mest økonomisk?

Resten af lejligheden har en gammel kartoffelkælder under sig, som man kunne kalde et torparfundament. Gulvniveauet i lejligheden er ca. 60cm over jordniveau, hvor der findes et reglet bjælkelag.

Der er overvejelser om at støbe et andet sted på ejendommen samtidig, og jeg tænker, at når betonbilen alligevel kommer, kan jeg lige så godt støbe en plade på jord?

Rød bygning med græsplæne foran, markeret område på jorden og "Innerdörr" indikeret på muren. Landskab i baggrunden.

Rødmalet bygning med hvidt vindue, græsplæne i forgrunden og bølgebliktag.

Hmmm ingen visdom denne gang..?

Kan man forestille sig uisoleret plade på jord. Så tre rækker lecablokke med syll og trævæggene på?

Træbjælkelag på ca. 60 cm højde over den uisolerede plade for at ende i samme højde som resten af lejligheden?

Tja, billederne viser vel, at det er en lade med tag- og pladevægge.

Hvor er den eksisterende lejlighed, og hvordan er den opbygget/konstrueret?
For I bor vel ikke i laden?

Man kan sige, at lejligheden er opbygget inden i ladens skal. På denne side sidder der midlertidigt planker med plade udenpå som ydervæg.

Er det vanvittigt at støbe en uisoleret plade på jorden, så mure tre rækker leca og derefter lave et gulvrammelag på lecablokkene? Så vil gulvniveauet være på ca. 60 cm, hvilket er i niveau med resten af lejlighedens gulv....

Hvad skal den støbte plade opfylde for funktion?

Og hvad bliver der for isolering i gulvbjælkelaget?

Jeg skal støbe en anden garageplade samtidig og tænkte, det koster ikke så meget at lade betonbilen tippe beton på disse 40kvm ekstra. Så skal jeg lægge 60cm op for at undgå niveauforskelle og kuldebroer i lejligheden.

Isolering tænker jeg 20cm mineraluld...

Lyder som spild af penge med en betonplade under oprejst bjælkelag.

Grundmur 60 cm, med oprejst gulv, og fyldt med 60 cm lecakulor?

Fylde hele krybekælderen med lecakugler?

Har søgt på nettet, men kan nogen forklare den aller enkleste måde at skabe en krybekælder?

Materiale under fundamentmur? Udfyldning i krybekælder? Fremgangsmåde for at støbe fundamentmur?
Jeg vil have en betonbil på plads, der skal støbe en anden plade på jorden og tænker, at jeg også kan få beton til f.eks. fundamentmur i dette projekt på samme tid.

I mit projekt antager jeg, at jeg kun behøver fundamentmur på 2 af 4 sider, ikke de sider, der grænser op til de tilstødende bygninger?

Som jeg har forstået det, er krybekælder en risikokonstruktion, og der er to måder at minimere risikoen for fugtproblemer:

1) Varm grund

2) Luftaffugter

Varm grund anser jeg for at være den eneste acceptable løsning ved nybyggeri. Luftaffugter er en nødløsning for eksisterende grunde.

Alternativer til varm grund er at fylde grunden med Lecakugler eller Hasopor (men jeg har fået indtryk af, at Hasopor er dyrere). Metoden er blevet brugt i nogle gamle torpargrunde. Hvis man har planer om at lægge tætte gulve, bør gulvet nok være ventileret under. Formentlig er det tilstrækkeligt med ventilerede gulvsokler.

Skal jeg fylde med lecakugler m.m. Bliver det billigere med uisoleret plade på jord og derefter lave et gulvbjælkelag 60cm op...

Eller?

Hvad er det for jord under?
Ved du, hvor dybt ladens grundblok står?

Det er typ egentlig lergjord under men begge bygningerne virker til at have sand og makadam omkring væggene.

Grundblokkene går ca. 40cm under markniveau det virker som man har bygget op med masse store sten og derefter mindre sten blandet med cement.

Under halve "plåtbyggnaden" findes en 3m dyb torpargrund som har været kartoffelkælder.
Der er kun jord som underlag....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.