Det gør det nok. Det regnes vel som isolering?
Har set i andre tråde, at der har siddet frigolit imellem, nogle gange tykkere, nogle gange tyndere.
Frigolit er jo favoritmaterialet til fundamenter i dag.
(Det er kun mig, der af princip mener, at plast ikke hører hjemme i huse, andet end hvor ingen fornuftige substitutter findes, dvs. elmtrl.)
Jeg er nok mere bange for, at pladen glider, hvis den ikke forankres ordentligt.
Med støtte på kun to sider, på lerjord, med tung bygning, føles det som en risikabel konstruktion.
Du burde sørge for, at jorden er ordentligt funderet, ikke bare ovenpå lerjord.
Jeg tænker på hævningen af jordniveauet, og at der kun er støtte i de to yderkanter. Bare støbning af 40m2 med 100mm plade vil veje ind på et tocifret antal ton.
Lader plejer at være bygget efter enklere principper og lidt går det, så går det princip, så hvis et par søjler har bevæget sig 10-15 cm er det ikke hele verden, og det kan altid lade sig gøre at grave ud og erstatte stengrunden bagefter. Det er ikke helt det samme princip med en plade på jord og et bolighus ovenpå, mener jeg.
Men jeg er, som mange andre, lægmand i denne sammenhæng. Bygger hellere lidt ekstra end at risikere noget.
Kan man krydsmåle ifølge billedet først måle den sorte diagonal og derefter måle den røde diagonal for at finde ud af, hvor det nye yderhjørne skal være?