Jeg bemærkede nu i weekenden, at Byggmax-spartlet var meget let at slibe, når jeg sammenligner det med dem, jeg har prøvet tidligere som Bostik og Flüggers spartel.

lagre sagde:
Måleren som spartlede min tilbygning brugte enten to omgange gipsfiller og derefter en omgang sandfiller alternativt en omgang gipsfiller og to omgange sandfiller afhængigt af, om det var samlinger mellem plader eller nogen mindre udfyldninger. Til skruehuller og fuldspartling brugte han sandfiller.
Det lød lidt vel ambitiøst. Tre gange filler!?
En maler ved, at 2 gange lh filler er nok, dvs hvis ikke snedkeren har kludret i det.

Hvad jeg ved, så spartler mange malere første gang med gipsspartel og kører derefter sidste gang med sandspartel.

danne007 sagde:
Det lød lidt vel ambitiøst. Tre gange spartel!?
En maler ved, at 2 gange lh spartel er nok, dvs. hvis ikke snedkeren har dummet sig.
Nej, 2 gange er aldrig nok. Tidligere var 2 gange tilstrækkeligt, men ikke nu. Mere regel end undtagelse, at man er tvunget til at spartle 3 gange. tilmed 2 gange samling plus en gang bredspartling på hele. I hvert fald loft.

Ok, så her gør jeg uden at lyde som en besserwisser, 1. gang fylder jeg fuger og 2. gang spartler jeg ud ca. 40 cm, dette er naturligvis på loft. Fejlen som jeg ser det, er at amatørmalere ofte fjerner for meget spartelmasse når de glatter, dvs. trækker spartlen over fugen. Lad det bule lidt ud efter 1. gang for det synker ind pga. vandet i spartelmassen når det tørrer. Alle gør naturligvis som de selv vil, men man sparer meget tid og penge hvis man spartler 2 gange.

Jo da. Men efter ti år har jeg indset, at det går hurtigere i sidste ende for mig i det mindste at spartle tre gange og derved slippe for at skulle tilbage og udfylde der, hvor man har misset. Men som du skriver, så er det op til hver enkelt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.